
Dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 

 

La Corte Edu sui limiti della libertà di stampa al confronto con il diritto al rispetto della vita 

privata 

 (CEDU, sez. V, sent. 3 luglio 2025, ric. n. 49917/22) 

 

Nel novero delle pronunce rese dalla Corte di Strasburgo in tema di libertà di espressione può 

includersi anche la decisione qui annotata, nell’ambito della quale i giudici hanno esaminato il 

ricorso presentato da un giornalista e dall’editore di un quotidiano avverso i quali era stata 

pronunciata una sentenza di condanna all’esito di un procedimento civile per diffamazione; sul 

quotidiano era infatti stato pubblicato un articolo diffamatorio su un noto avvocato nel contesto di 

una questione di interesse generale relativa alla restituzione di opere d'arte trafugate. 

Sebbene la Corte riconosca che la sentenza pronunciata nei confronti dei ricorrenti costituisse 

un’ingerenza nell’esercizio del loro diritto alla libertà d’espressione, intesa a perseguire il legittimo 

obiettivo di tutelare la reputazione della persona offesa, tuttavia ha obiettato la necessarietà di tale 

ingerenza in una società democratica. Più esattamente, la valutazione circa la sussistenza di tale 

requisito impone di verificare se le autorità nazionali abbiano raggiunto un giusto equilibrio nella 

protezione dei due diritti garantiti dalla Convenzione, e che in alcuni casi (come in quello di specie) 

possono entrare in conflitto tra loro, quali - da un lato - la libertà di espressione di cui all’art. 10 e - 

dall’altro - il diritto al rispetto della vita privata sancito dall’articolo 8. 

Considerato il ruolo essenziale ricoperto dalla stampa in una società democratica, specialmente 

quando contribuisce a diffondere informazioni e idee su questioni di interesse pubblico, la Corte 

non solo ha ritenuto che lo stile delle espressioni del ricorrente non abbia oltrepassato i limiti 

imponibili alla libertà di stampa ma ha altresì contestato la sovrapposizione compiuta dal tribunale 

nazionale tra affermazioni di fatto e giudizi di valore; inoltre, sebbene la sanzione imposta fosse di 

natura civile, l’importo del risarcimento ha comunque rappresentato un onere pecuniario 

significativo per i ricorrenti, tale da esercitare un effetto inibitorio sulla libera discussione di 

questioni di interesse pubblico. 

In conclusione, la Corte ha ritenuto che la reazione delle autorità all'articolo dei ricorrenti sia stata 

sproporzionata rispetto allo scopo legittimo perseguito e, di conseguenza, non era “necessaria in 

una società democratica” per la “protezione dei diritti altrui”. 

     

*** 

 

 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

 
 

FIFTH SECTION 

CASE OF XXX v. CYPRUS 

(Application no. 49917/22) 

  

JUDGMENT 

STRASBOURG 

3 July 2025 

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the Convention. It may be 

subject to editorial revision. 

In the case of XXX v. Cyprus, 

The European Court of Human Rights (Fifth Section), sitting as a Chamber composed of: 

Kateřina Šimáčková, President, 

María Elósegui, 

Stéphanie Mourou-Vikström, 

Georgios A. Serghides, 

Gilberto Felici, 

Mykola Gnatovskyy, 

Diana Sârcu, judges,  

and Victor Soloveytchik, Section Registrar, 

Having regard to: 

the application (no. 49917/22) against the Republic of Cyprus lodged with the Court under Article 

34 of the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms (“the 

Convention”) by a Cypriot and Greek dual national, Mr XXX, and XXX, a company registered in 

Cyprus (“the applicants”), on 20 October 2022; 

the decision to give notice to the Cypriot Government (“the Government”) of the complaint 

concerning the applicants’ freedom of expression and to declare the remainder of the application 

inadmissible; 

the decision of the Greek Government not to intervene in the case concerning the first applicant; 

the parties’ observations; 

Having deliberated in private on 10 June 2025, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

 

INTRODUCTION 

 

http://www.dirittifondamentali.it/
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2249917/22%22]}


www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

1.  The case concerns an alleged breach of the right of the applicants – a journalist and the publisher 

of a daily newspaper – to freedom of expression under Article 10 of the Convention on account of a 

judgment given against them in civil defamation proceedings. 

 

THE FACTS 

 

2.  The first applicant was born in “omissis” and lives in “omissis”. The second applicant, “omissis”, 

is a company registered under Cypriot law and is the publisher of the daily newspaper “omissis”. 

The applicants were represented by Mr G. Trillidis, a lawyer practising in Strovolos, Nicosia. 

3.  The Government were represented by their Agent, Mr G. L. Savvides, Attorney General of the 

Republic of Cyprus. 

4.  The facts of the case may be summarised as follows. 

I. BACKGROUND TO THE CASE 

5.  In June 2007, a lawyer, C.K., wrote an article which was published in the Sunday edition of a well-

known Greek newspaper – To Vima – explaining how he had managed to recover two paintings 

belonging to his family which had been left in the occupied areas of Cyprus when the family had 

fled during the 1974 Turkish invasion. C.K. explained that he had recovered the first painting “after 

paying a sum of over thirty silver coins” to unknown persons. Unable to recover the second painting 

“in exchange for money”, and inspired by the American film The Thomas Crown Affair, he had 

eventually managed to recover the painting by replacing it with a forgery. 

II. THE PUBLISHED ARTICLE 

6.  On 1 July 2007 the first applicant, a columnist, wrote an article which was published by the second 

applicant in “omissis”, entitled “Property-Dignity, One-Nil” (“the article”). The article read as 

follows: 

“A few years ago, a friend of mine took the business card of an antique dealer in the occupied 

territories, who, marketing himself to Greek Cypriots, advertised [his services], which included 

home delivery. It was obvious that almost all his merchandise originated from abandoned Greek-

Cypriot houses. So, when I gave advice in this column on ‘how to repurchase your belongings’, I 

could not have imagined how many people would follow my advice, even without reading [my 

column]. Today, while some individuals have brought proceedings before the European Court [of 

Justice], two or three hundred people are negotiating with the thieves directly for [the return of] 

their property.... 

The lawyer [C.K.], who represents [M.A.] (in proceedings seeking to enforce [M.A.’s] property rights 

against British land-snatchers who unlawfully occupy his land situated in the occupied territories), 

described, in an emotional article in the Sunday edition of To Vima, how he had managed to 

(re)purchase two paintings by G. Pol. Georgiou, which belonged to his family, from their new 

‘owners’, without forgetting to denounce in advance ‘self-appointed hyper-patriots’ who would 

most likely criticise his conduct, and also advising any future followers to seek inspiration from 

American cinema (for example, The Thomas Crown Affair). 

I don’t know how a stolen house differs from a stolen painting or an old trunk, nor how paying a 

‘ransom’ for a piece of art in the occupied territories fits in with American films and morals. 

Everyone is free to measure his or her own dignity and priorities as he or she sees fit, regardless of 

http://www.dirittifondamentali.it/


www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

our own standards. Nonetheless, when the actions and public inducements of someone like a lawyer 

involved in an important case in Europe (the outcome of which is likely to affect the fate of many 

other cases brought by his compatriots) have wider consequences, dignity and personal priorities 

acquire special significance. Although it is not my business, I cannot help but wonder: is this how 

he advises his clients? 

You may ask me, ‘What is it that you want? Why are you getting involved in matters which are none 

of your concern? So be it, pay a ransom, sell your dignity, suck up to your rapists, “hang” your 

compatriots; it’s your right to do so!’. And it is my right to respond to publicly stated opinions. As I 

see it, for a while now the Cypriot [problem] has been reduced to a ‘Thomas Crown affair’ alla 

turca ...” 

7.  The issue sold 24,482 copies. 

III. CIVIL DEFAMATION PROCEEDINGS 

A. First-instance proceedings (civil action no. 6483/08) 

8.  On 10 November 2008 C.K. lodged a civil defamation claim against the applicants with the 

Nicosia District Court. 

9.  C.K. argued that the article had damaged his personal and professional reputation. As a well-

known Cypriot lawyer dealing with Greek-Cypriot properties in occupied Cyprus, he argued that 

the article falsely portrayed him as advising clients against the national interest. He stated that his 

active involvement in political, social and cultural issues made him a respected figure who had never 

faced such an attack before. He alleged that the article depicted him as prioritising material goods 

over the national interest, harming his compatriots who had applied to the European courts to 

reclaim their property, and as someone who negotiated with thieves. C.K. countered those claims, 

asserting that his actions and advice had never undermined national interests, and that his article in 

the Greek newspaper was a personal account, honouring a Cypriot artist. 

10.  The applicants argued that the article had been based on the truth and had constituted fair 

comment concerning a matter of public interest, namely the recovery of Greek-Cypriot property 

from the occupied areas. The article had been written in good faith. Specifically, the first applicant 

argued that the Cypriot audience had had access to the Greek newspaper, which had been available 

online. Having read C.K.’s article, he had wished to comment on it and to take part in a wider public 

debate concerning the issue of the movable property of Greek Cypriots, which had resurfaced with 

the opening of the barricades separating the north from the south side of the island in 2003. He had 

already commented on the issue in the past. He had not sought C.K.’s opinion prior to publishing 

his article as he considered the information given by C.K. to be true and in any event, there had been 

no obligation on him to seek the opinion of the writer of an already published article. He argued 

that his comments had been honest and sincere, expressing his own reflections on the matter. The 

applicants further argued that the following assertions were true: C.K. had recovered two paintings 

that had remained in the occupied territories after the 1974 invasion, paying for one and replacing 

the other with a forgery; he had unsuccessfully negotiated the return of a family painting; and he 

was indifferent to where the money ended up. 

11.  On 18 September 2014 the court gave a decision in favour of C.K. It found the publication 

defamatory and ordered the applicants to pay damages, jointly and/or severally in the amount of 

12,000 euros (EUR), plus statutory interest as of the date of the decision. 

http://www.dirittifondamentali.it/
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%226483/08%22]}


www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

12.  In making its assessment, the court considered that the article had gone beyond expressing an 

opinion on the matter and had made specific reference to C.K., directly attacking his personality and 

harming his professional standing by characterising him as a person who had given up his dignity 

and sold out his compatriots by bargaining with thieves. Both the applicant’s dignity and his love 

of his country had been attacked. The article had been published at a time when C.K. was 

representing clients before the Court of Appeal of England and Wales on matters of property in the 

occupied parts of Cyprus. It had therefore been published at a time when C.K.’s reputation as a 

lawyer was at its peak, and it had called that reputation into question. The court further considered 

that the first applicant had failed to reach out to C.K. as a responsible journalist ought to have done. 

He had not enquired into whether the manner of recovering the property in question had been usual, 

nor had he asked C.K. how much he had paid to recover the first painting (which turned out to be 

1,000 Cyprus pounds (CYP)). He had not made enquiries into the painting’s value (which turned 

out to be over CYP 50,000) to check whether the amount paid could be compared to a ransom. At 

the same time, the court noted that C.K. had never said that he had bought the painting. While the 

recovery of the painting had been achieved “with money”, that did not equate the exchange with an 

act of purchase. In any event, the amount paid by C.K. to recover the painting had not been 

equivalent to its value. In addition, as stated in C.K.’s article, C.K. did not know whether the money 

had been given to the Turkish tavern owner who had the painting in his possession or whether it 

had been kept by the party acting as an intermediary. Therefore, the applicants had wrongly inferred 

that C.K. had bargained with thieves and had bought the painting from the new owner. As such, the 

court considered that the article in question had had no basis in truth and that the applicants had 

distorted the meaning of C.K.’s article, using it as a basis for commentary and for expressing their 

own opinion. 

13.  The court went on to assess whether the article could be considered fair comment on a matter of 

public interest. It considered that the article concerned a matter of public interest, namely property 

issues arising from the Turkish occupation and the overall Cyprus problem. However, it considered 

that the article went beyond an expression of fair comment, but rather, it contained vulgar and bad-

faith personal attacks on C.K. That finding was also supported by the fact that other individuals and 

State bodies had also paid money in the past to regain possession of antiquities or cultural goods 

belonging to Greek Cypriots at the time of the Turkish invasion and which had thereafter been stolen 

by third parties. The goal was to save and preserve the cultural heritage of Cyprus by returning such 

goods to their owners. Such an act had not been reprehensible or unfair as it had not always been 

possible to achieve the goal in question through legal procedures. Accordingly, the court considered 

that the article had not had a sufficient factual basis. Furthermore, the applicants had created the 

impression that C.K. was a traitor, without first seeking C.K.’s opinion on the Cyprus problem before 

disseminating the article. This failure showed that the first applicant had not acted in good faith. 

14.  Lastly, the court did not consider C.K. to be a public figure. The fact that as a lawyer he had 

handled an important case did not make him one. In reaching that conclusion, the court referred to 

the fact that throughout the proceedings the applicants had suggested that C.K. was not widely 

regarded as a public figure; accordingly, they should not be able to rely on this as a mitigating factor. 

The first applicant gave evidence that he had been unaware of C.K.’s actions relating to the Cyprus 

problem and that the article had targeted C.K. as a lawyer handling a significant case, not as a 

http://www.dirittifondamentali.it/


www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

political figure. The applicants had even tried to undermine C.K.’s professional image by 

questioning whether he or English lawyers had been leading counsel in the case before the Court of 

Appeal of England and Wales. 

B. Appeal proceedings (no. 320/14) 

15.  The applicants lodged an appeal with the Supreme Court. 

16.  On 24 June 2022 the Supreme Court upheld the District Court’s findings. It found, inter alia, that 

C.K. was a private individual, not a public figure. It further considered that the article had not been 

based on the truth as C.K. had never suggested that he had “bought” the paintings. Instead, C.K. 

had used the word “recovered”. While the painting had been recovered as a result of the exchange 

of money, that did not, according to the Supreme Court, unequivocally mean that a purchase had 

taken place. The same applied to the fact that C.K. had not stated in his article that he had negotiated 

with the Turkish tavern owner who had been the new “owner of the painting”. That being so, the 

first applicant had wrongly accused C.K. of “bargaining with thieves” and buying the painting from 

its “new owner”. The Supreme Court agreed with the District Court that the article did not constitute 

fair comment and that in any event it had not had a basis in the truth. 

RELEVANT LEGAL FRAMEWORK 

17.  The relevant constitutional provisions concerning freedom of expression, as well as the 

legislative provisions concerning the law of defamation, are set out in Alithia Publishing Company Ltd 

and Constantinides v. Cyprus (no. 17550/03, §§ 34-39, 22 May 2008). 

18.  Importantly, the defences available to an action for defamation are set out in section 19 of the 

Civil Wrongs Law (Cap. 148), which, in so far as relevant, provides: 

“In an action for defamation it shall be a defence - 

(a) that the matter concerning which the complaint was made was true: 

Provided that where the defamatory matter contains two or more distinct charges against the 

plaintiff, a defence under this paragraph shall not fail by reason only that the truth of every charge 

is not proved, if the defamatory matter not proved to be true does not materially injure the plaintiff’s 

reputation having regard to the truth of the remaining charges: 

(b) that the matter of which complaint was made was a fair comment on some matter of public 

interest: 

Provided that where the defamatory matter consists partly of allegations of fact and partly of 

expression of opinion, a defence of fair comment shall not fail by reason only that the truth of every 

allegation of fact is not proved, if the expression of opinion is a fair comment having regard to such 

of the facts alleged or referred to in the defamatory matter complained of as are proved: 

Provided further that a defence under this paragraph shall not succeed if the plaintiff proves that 

the publication was not made in good faith within the meaning of subsection (2) of section 21 of this 

Law; ...” 

 

THE LAW 

 

I. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

http://www.dirittifondamentali.it/
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%22320/14%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2217550/03%22]}


www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

19.  The applicants complained that the domestic courts’ judgments constituted a disproportionate 

interference with their right to freedom of expression under Article 10 of the Convention, which 

reads as follows: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include freedom to hold 

opinions and to receive and impart information and ideas without interference by public authority 

and regardless of frontiers. This Article shall not prevent States from requiring the licensing of 

broadcasting, television or cinema enterprises. 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, may be subject 

to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are prescribed by law and are necessary 

in a democratic society, in the interests of national security, territorial integrity or public safety, for 

the prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals, for the protection of the 

reputation or rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 

or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

A. Admissibility 

20.  The Court notes that this complaint is neither manifestly ill-founded nor inadmissible on any 

other grounds listed in Article 35 of the Convention. It must therefore be declared admissible. 

B. Merits 

1. The parties’ submissions 

(a)  The applicants 

21.  The applicants reiterated the arguments raised before the domestic courts (see paragraph 10 

above). They stressed that the article principally contained statements amounting to value 

judgments in response to C.K.’s autobiographical article which had brought the matter in question 

into the public sphere. The factual basis for those value judgments had been C.K.’s own article, and 

there had therefore been no need for the first applicant to undertake any further research. It had 

been clear from C.K.’s article that he had handed over money (“more than thirty pieces of silver”) 

to people largely unknown to him to bring him one of the two paintings which had been hanging 

on the walls of a restaurant owned by a settler in the occupied parts of Cyprus. After he had handed 

over the money and had recovered the first painting, he had tried to do the same with the second, 

which, according to C.K.’s article, could not be recovered “in exchange for money”. That being so, 

C.K. had come up with the plan, inspired by American films, of replacing the painting with a forgery. 

The applicants therefore argued that there was a sufficient factual basis for the allegations raised in 

the first applicant’s article, even if not every single aspect of those allegations could be proved to be 

true. One of the paintings had indeed been retrieved from its new “owners” after money had been 

handed over; C.K. had made a sarcastic reference to “self-appointed hyper-patriots”; and C.K. had 

referred to being inspired by well-known American films to replace the original painting with a 

forgery. According to the applicants, any discrepancies were marginal and were permitted on 

account of journalistic freedom. 

22.  The applicants also argued that the language used, while caustic, had not been disproportionate, 

nor could it be considered to be an attack on C.K.’s reputation or dignity as the article had a sufficient 

factual basis. A certain degree of exaggeration in journalistic expression should be tolerated. 

23.  In addition, while C.K. was not a political figure, at the time of publication he had nonetheless 

been a public figure. C.K. himself had included in his written statement before the courts four pages 

http://www.dirittifondamentali.it/


www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

listing his public activities such as interviews given to newspapers in his capacity as a novelist and 

details of publications in the Greek-Cypriot, Turkish-Cypriot, and British press in connection with 

his activities as a lawyer. Before the domestic courts, C.K. had insisted that he considered himself 

well known in the legal profession in Cyprus, particularly because of the high-profile case 

concerning Greek-Cypriot properties in the occupied parts of Cyprus. He also considered himself to 

be well known in Cypriot society owing largely to his substantial activity over the years in the 

political, social, and cultural domain. 

(b)  The Government 

24.  The Government did not dispute the existence of an interference with the applicants’ rights 

under Article 10 of the Convention. They argued that the interference had been prescribed by law, 

namely the Civil Wrongs Law (Cap. 148), and had pursued the legitimate aim of protecting the rights 

and reputation of others. They accepted that the article addressed, generally, certain aspects of the 

property question arising in the context of the Cyprus problem and, specifically, the means of 

restitution of looted art to its rightful owners. As such, the Government accepted that the subject 

matter of the publication in question had attracted public interest and had the potential to contribute 

to an important public debate. However, they argued that the article had barely served that stated 

purpose and had merely constituted a vehement attack on C.K.’s reputation and dignity. 

25.  As regards the necessity of the interference, the Government endorsed the reasoning of the civil 

and appeal courts and maintained that there had been no violation of Article 10 in the present case. 

They further argued that the first applicant had failed to comply with his duty to act in good faith 

and to provide reliable and precise information, or to verify factual allegations before disseminating 

them to the public. They stressed that the first applicant, a journalist, had not enquired into the actual 

circumstances of the recovery of the paintings. Instead, he had made the false assumption that C.K. 

had “repurchased” them. The fact that a symbolic amount had been paid by C.K. to assist in the 

recovery of the painting could not be considered to entail repurchasing it. A reasonable 

interpretation of C.K.’s words could have suggested that he had paid someone to steal and return 

the painting, aligning with C.K.’s description of mobilising help for its safe return. The assertion that 

C.K. had repurchased the painting was thus false. The applicants had not made enquiries which 

might have clarified that the amount of the symbolic payment had only been a fraction of the 

painting’s value and they had portrayed C.K.’s actions as “disgraceful” without proper context. The 

domestic courts had therefore rightly found that the first applicant had twisted C.K.’s words and 

had failed to convey the truth as to the relevant circumstances. In addition, the first applicant’s 

explicit statement that C.K. had negotiated with the paintings’ “new owners” had been false and 

entirely unsupported by evidence. C.K. had not negotiated with anyone. After receiving no answer 

to his request to have the paintings returned to him as their rightful owner, he had used the means 

described in his article to retrieve them. The defence of “truth” could not therefore be accepted. 

Similarly, the finding of malice defeated the defence of “fair comment”, especially when viewed 

together with the intense tone of the accusations levelled against C.K. 

2. The Court’s assessment 

(a)  Existence of an interference and whether the interference was prescribed by law and pursued a 

legitimate aim 

http://www.dirittifondamentali.it/


www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

26.  The Court notes that it is undisputed that the judgments in the civil proceedings against the 

applicants amounted to an “interference” with the exercise of their right to freedom of expression. 

The Court also finds, and the parties agree on this point, that the interference complained of was 

prescribed by law, namely the Civil Wrongs Law, and was intended to pursue a legitimate aim 

referred to in Article 10 § 2 of the Convention, namely, to protect “the reputation or rights of others”. 

Thus, the only point at issue is whether the interference was “necessary in a democratic society” to 

achieve such aims. 

(b)  Whether the interference was necessary in a democratic society 

(i)     General principles 

27.  The Court refers to the general principles for assessing the necessity of an interference with the 

exercise of freedom of expression as set out in Axel Springer AG v. Germany ([GC], no. 39954/08, §§ 

78-95, 7 February 2012). 

28.  When called upon to examine the necessity of an interference in a democratic society in the 

interests of the “protection of the reputation or rights of others”, the Court may be required to 

ascertain whether the domestic authorities struck a fair balance when protecting two values 

guaranteed by the Convention which may come into conflict with each other in certain cases, 

namely, on the one hand, freedom of expression protected by Article 10 and, on the other, the right 

to respect for private life enshrined in Article 8 (see Balaskas v. Greece, no. 73087/17, § 37, 5 November 

2020). In order for Article 8 to come into play, however, an attack on a person’s reputation must 

attain a certain level of seriousness and be carried out in a manner causing prejudice to personal 

enjoyment of the right to respect for private life (see Axel Springer AG, cited above, § 83, and Medžlis 

Islamske Zajednice Brčko and Others v. Bosnia and Herzegovina [GC], no. 17224/11, § 76, 27 June 2017). 

On the other hand, Article 8 cannot be relied on in order to complain of a loss of reputation which 

is the foreseeable consequence of one’s own actions, such as, for example, the commission of a 

criminal offence (see Axel Springer AG, cited above, § 83, and Sidabras and Džiautas v. Lithuania, 

nos. 55480/00 and 59330/00, § 49, ECHR 2004-VIII). 

29.  The Court has identified a number of relevant criteria that must guide its assessment when 

balancing Article 8 and Article 10, of which the following are particularly pertinent to the present 

case: whether a contribution is made to a debate of public interest; the status of the person concerned; 

the content, form and consequences of the publication in question; and the gravity of the penalty 

imposed on the journalists or publishers (see Von Hannover v. Germany (no. 2) [GC], 

nos. 40660/08 and 60641/08, §§ 109-13, ECHR 2012, and Axel Springer AG, cited above, §§ 90-95). 

30.  The Court reiterates that there is little scope under Article 10 § 2 of the Convention for 

restrictions on political speech or on a debate on matters of public interest (see, for example, Ceylan 

v. Turkey [GC], no. 23556/94, § 34, ECHR 1999-IV; Wingrove v. the United Kingdom, 25 November 1996, 

§ 58, Reports of Judgments and Decisions 1996-V; and, more recently, Couderc and Hachette Filipacchi 

Associés v. France [GC], no. 40454/07, § 96, ECHR 2015 (extracts)). 

31.  The press plays an essential role in a democratic society. Although it must not overstep certain 

bounds, regarding in particular protection of the reputation and rights of others, its duty is 

nevertheless to impart – in a manner consistent with its obligations and responsibilities – 

information and ideas on all matters of public interest. Not only does the press have the task of 

imparting such information and ideas; the public also has a right to receive them. Were it otherwise, 

http://www.dirittifondamentali.it/
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2239954/08%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2273087/17%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2217224/11%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2255480/00%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2259330/00%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2240660/08%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2260641/08%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2223556/94%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2240454/07%22]}


www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

the press would be unable to play its vital role of “public watchdog” (see Axel Springer AG, cited 

above, § 79). 

32.  Journalistic freedom also covers possible recourse to a degree of exaggeration or even 

provocation, and it is not for the Court, any more than it is for the national courts, to substitute its 

own views for those of the press as to what techniques of reporting should be adopted in a particular 

case (ibid., § 81). The methods of objective and balanced reporting may vary considerably 

(see Eigirdas and VĮ "Demokratijos plėtros fondas" v. Lithuania, nos. 84048/17 and 84051/17, § 80, 

12 September 2023) and the scope of coverage and the technique of reporting a given subject are 

matters which fall within the sphere of journalistic freedom (see Bild GmbH & Co. KG v. Germany, 

no. 9602/18, § 38, 31 October 2023). 

33.  A distinction must be made between statements of fact and value judgments. The existence of 

facts can be demonstrated, whereas the truth of value judgments is not susceptible of proof. The 

requirement to prove the truth of a value judgment is impossible to fulfil and infringes freedom of 

opinion itself, which is a fundamental part of the right secured by Article 10. However, where a 

statement amounts to a value judgment, the proportionality of an interference may depend on 

whether there exists a sufficient “factual basis” for the impugned statement: if there is not, that value 

judgment may prove excessive. In order to distinguish between a factual allegation and a value 

judgment, it is necessary to take account of the circumstances of the case and the general tone of the 

remarks, bearing in mind that assertions about matters of public interest may, on that basis, 

constitute value judgments rather than statements of fact (see Morice v. France [GC], no. 29369/10, 

§ 126, ECHR 2015). 

(ii)   Application of the above principles to the present case 

34.  The Court notes that the present case concerns a conflict between the right to respect for the 

applicants’ freedom of expression under Article 10 of the Convention and C.K.’s right to the 

protection of his reputation under Article 8 of the Convention. The article made direct reference to 

C.K., presented him as a traitor and commented negatively on the manner in which he had regained 

his family’s paintings. The Court considers that such characterisations could have tarnished C.K.’s 

reputation and caused him prejudice in his profession and social environment, therefore harming 

his rights under Article 8 of the Convention. 

35.  The parties agreed that the article addressed an issue of general interest, namely the restitution 

of looted art to its rightful owners. The disagreement between the parties is whether the article 

contributed to that debate or merely constituted an attack against C.K. 

36.  The Court considers that the domestic courts did not give sufficient weight to the fact that the 

applicants’ article had been published in response to C.K.’s own article, which had referred to the 

recovery of looted art. That issue was undoubtedly of interest and importance to Cypriot society, 

also in view of the ongoing Cyprus problem. The applicants’ publication therefore concerned a 

sphere in which there was little scope for restrictions under Article 10 § 2 of the Convention. 

37.  While C.K. cannot be equated with a politician, the Court cannot ignore the fact that he did open 

himself up to criticism by publishing an article about the recovery of his mother’s paintings and 

participating, by extension, in a public debate and must therefore expect close scrutiny of his 

statements (see Couderc and Hachette Filipacchi Associés, cited above, § 121, Drousiotis v. Cyprus, 

no. 42315/15, § 51, 5 July 2022, Kapsis and Danikas v. Greece, no. 52137/12, § 35, 19 January 2017, 

http://www.dirittifondamentali.it/
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2284048/17%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2284051/17%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%229602/18%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2229369/10%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2242315/15%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2252137/12%22]}


www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

and Brunet-Lecomte and Lyon Mag’ v. France, no. 17265/05, § 46, 6 May 2010). It is to be noted that the 

applicants’ article did not comment on C.K.’s private life, but rather commented on an issue first 

raised by C.K. himself. 

38.  The Court further considers, contrary to the domestic courts, that the expressions used in the 

applicants’ article were essentially made up of value judgments and not concrete statements of fact. 

It is true that the first applicant used exaggerated expressions such as “pay a ransom, sell your 

dignity, suck up to your rapists, ‘hang’ your compatriots”. Nonetheless, the Court reiterates that 

journalists may exaggerate and even provoke (see, in particular, Mamère v. France, no. 12697/03, § 25, 

ECHR 2006-XIII). The first applicant was reacting to C.K.’s article. According to the first applicant, 

C.K. had acted out of self-interest; he had chosen to use a non-legal avenue to restore the looted 

paintings, despite being a lawyer himself, and had then written an article about it, showing a lack of 

understanding for such a sensitive issue. The Court considers that the style of the first applicant’s 

expression did not overstep the boundaries permissible to a free press (compare, among other 

authorities, Balaskas, cited above, §§ 54-55, where a headmaster was characterised as a “well-known 

neo-Nazi” and Kuliś and Różycki v. Poland, no. 27209/03, § 39, 6 October 2009). 

39.  As to the factual basis of the expressions in question, the domestic courts followed a rigid 

approach and set up far-reaching requirements for the way in which journalists could comment on 

the conduct of a person who had sought publicity. Specifically, they faulted the first applicant for 

using the terms “repurchased” or “bought” instead of “recovered”, as used by C.K. in his article. 

They considered that the fact that money had been exchanged to have the painting recovered did 

not mean that a purchase had taken place, especially since the money that had been handed over 

did not reflect the value of the recovered painting. They further faulted the first applicant for having 

stated that C.K. had bought back his property from the “new owners”, whereas, in his article, C.K. 

had not specified that he had paid the “new owners” for the recovery of the paintings (see 

paragraphs 12 and 13 above). In addition, the domestic courts highlighted the fact that this way of 

recovering looted art was also used by officials of the State. 

40.  The Court further notes that the first applicant explained before the domestic courts the basis 

for his allegations (see paragraph 10 above) and how he had relied on information contained in 

C.K.’s article, namely that money had been paid to unknown persons for one of the two paintings. 

In this light, the Court does not consider that the first applicant’s article was completely without 

foundation, that C.K.’s article was taken out of context, or that the applicants’ intention was to 

mislead the readers. The fact that State officials had also used similar techniques when unable to 

recover looted art through legal means did not strip the article of the premise that C.K., despite being 

a lawyer, had not used a legal avenue for recovering the stolen art. Nor does the Court consider that 

it has been shown that the applicants acted in bad faith, regardless of the exaggerated language used. 

Rather, it considers that the national courts impermissibly attempted to substitute their own views 

for those of the applicants as to what technique of reporting should be used in the present case 

(see Stoll v. Switzerland [GC], no. 69698/01, § 146, ECHR 2007-V). The approach followed by the 

domestic courts was overly restrictive and not in conformity with the principles embodied in 

Article 10 of the Convention. 

41.  Finally, while the sanction imposed was indeed of civil nature, the amounts of the award in 

question nonetheless placed a significant pecuniary burden on the applicants and was liable to have 

http://www.dirittifondamentali.it/
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2217265/05%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2212697/03%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2227209/03%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2269698/01%22]}


www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

a chilling effect on the open discussion of matters of public concern (see Drousiotis v. Cyprus, cited 

above, § 60). 

42.  In sum, the Court is of the opinion that the reasons adduced by the domestic courts cannot be 

regarded as relevant and sufficient to justify the interference at issue. 

43.  Regard being had to the above considerations and in particular to the interest of a democratic 

society in ensuring and maintaining the freedom of the press on subjects of public interest, the Court 

concludes that the authorities’ reaction towards the applicants’ article was disproportionate to the 

legitimate aim pursued and, accordingly, was not “necessary in a democratic society” for the 

“protection of the rights of others”. 

44.  There has accordingly been a violation of Article 10 of the Convention. 

II. APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

45.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols thereto, and if 

the internal law of the High Contracting Party concerned allows only partial reparation to be made, 

the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to the injured party.” 

A. Damage 

46.  The applicants claimed 25,016.43 euros (EUR) in total in respect of pecuniary damage. This 

represented the amounts they had had to pay in damages (EUR 12,576.82) and legal costs to C.K. 

(EUR 6,671.37) in the civil proceedings as well as additional interest for the period starting with the 

date when the cause of action was filed by C.K. (EUR 4,542.24) and C.K.’s legal costs for the appeal 

(EUR 1,190) They further claimed EUR 15,000 in respect of non-pecuniary damage. 

47.  The Government accepted, as regards the applicants’ claim for pecuniary damage, that should 

the Court find a violation of Article 10 of the Convention, the applicants would be entitled to just 

satisfaction in the form of the award made by the domestic courts, together with legal interest, taxes, 

and legal expenses. As regards the claim for non-pecuniary damage, the Government argued that a 

finding of a violation constituted sufficient just satisfaction. 

48.  In the light of the documents in its possession and having regard to the existence of a direct 

causal link between the violation found and the damage alleged by the applicants, the Court awards 

the applicants EUR 24,980.43 in respect of pecuniary damage, plus any tax that may be chargeable. 

Bearing in mind the finding of a violation and ruling on an equitable basis, the Court also awards 

the applicants jointly EUR 6,500 in respect of non-pecuniary damage, plus any tax that may be 

chargeable. 

B. Costs and expenses 

49.  The applicants also claimed EUR 8,919.02 for the costs and expenses incurred before the 

domestic courts and EUR 8,528 for those incurred before the Court. 

50.  The Government dismissed the above claims as excessive and unreasonable as to the quantum. 

51.  According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the reimbursement of costs and 

expenses only in so far as it has been shown that these were actually and necessarily incurred and 

are reasonable as to quantum. In the present case, regard being had to the documents in its 

possession and the above criteria, the Court rejects the claim for costs and expenses for the 

proceedings before it as the invoices provided by the applicants are not sufficiently itemised. It 

http://www.dirittifondamentali.it/


www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

considers it reasonable to award the sum of EUR 8,919.02 for the domestic proceedings, plus any tax 

that may be chargeable to the applicants. 

 

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY, 

 

1. Declares the application admissible; 

2. Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention; 

3. Holds 

(a) that the respondent State is to pay the applicants jointly, within three months from the date on 

which the judgment becomes final in accordance with Article 44 § 2 of the Convention, the following 

amounts: 

(i) EUR 24,980.43 (twenty-four thousand nine hundred eighty euros and forty-three cents), plus any 

tax that may be chargeable, in respect of pecuniary damage; 

(ii) EUR 6,500 (six thousand five hundred euros), plus any tax that may be chargeable, in respect of 

non-pecuniary damage; 

(iii) EUR 8,919.02 (eight thousand nine hundred and nineteen euros and two cents), plus any tax that 

may be chargeable to the applicants, in respect of costs and expenses; 

(b) that from the expiry of the above-mentioned three months until settlement simple interest shall 

be payable on the above amounts at a rate equal to the marginal lending rate of the European Central 

Bank during the default period plus three percentage points; 

4. Dismisses the remainder of the applicants’ claim for just satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 3 July 2025, pursuant to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules 

of Court. 

 

Victor Soloveytchik Registrar  

Kateřina Šimáčková President 

  

 

 

http://www.dirittifondamentali.it/

