
Dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 

 
La CEDU su giornalismo investigativo e rispetto della vita privata di un ex presidente croato 

(CEDU, sez. II, sent. 30 maggio 2023, ric. n. 45066/17) 
 
La Cedu si pronuncia sul caso riguardante l’archiviazione dell’azione civile per diffamazione di un 
ex presidente della Croazia in merito ad un articolo pubblicato su un portale di notizie Internet che 
suggeriva il suo coinvolgimento in attività criminali durante il suo mandato (ipotesi di tangenti in 
relazione all’approvvigionamento di veicoli blindati per l’esercito croato da una compagnia 
finlandese). Secondo il ricorrente, i tribunali nazionali, respingendo la sua azione civile per 
risarcimento danni, non avevano protetto la sua reputazione in violazione del suo diritto al rispetto 
della vita privata. 
I Giudici di Strasburgo hanno osservato che l’articolo in questione riguardava, in realtà, questioni di 
pubblico interesse, non avendo preso di mira la vita privata del ricorrente, bensì la sua condotta 
nell’esercizio delle funzioni pubbliche e, nel riferire quanto dichiarato in documenti ufficiali, non 
conteneva una accusa inequivocabile di partecipazione ad attività criminali. La Corte sottolinea 
l’importanza del ruolo di “guardiano” dei media: il giornalismo investigativo garantisce che le 
autorità possano essere chiamate a rendere conto della loro condotta.  
In definitiva, secondo la Corte (con cinque voti contro due) i tribunali croati avevano raggiunto un 
giusto equilibrio tra il diritto dell’ex presidente al rispetto della sua vita privata (art.8) e il diritto del 
portale di notizie alla libertà di espressione (art.10). 

 
*** 

 

 
 

SECOND SECTION 
CASE OF XXXXX v. CROATIA (No. 2) 
(Application no. 45066/17) 

JUDGMENT 
STRASBOURG 

30 May 2023 
This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the Convention. It may be 
subject to editorial revision. 

 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 
In the case of XXXXX v. Croatia (no. 2), 
The European Court of Human Rights (Second Section), sitting as a Chamber composed of: 

 Arnfinn Bårdsen, President, 
 Jovan Ilievski, 
 Egidijus Kūris, 
 Pauliine Koskelo, 
 Frédéric Krenc, 
 Diana Sârcu, 
 Davor Derenčinović, judges, 
and Hasan Bakırcı, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 2 May 2023, 
Having regard to: 
the application (no. 45066/17) against the Republic of Croatia lodged with the Court under 

Article 34 of the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
(“the Convention”) by a Croatian national, Mr Stjepan XXXXX (“the applicant”), on 20 June 2017; 

the decision to give notice to the Croatian Government (“the Government”) of the complaint 
concerning the right to respect for private life and to declare inadmissible the remainder of the 
application; 

the parties’ observations; 
Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

INTRODUCTION 

1.  The application concerns an article published on 17 February 2015 by an Internet news 
portal Dnevno.hr suggesting that the applicant (a former President of Croatia) had, during his 
term of office, been involved in criminal activities in relation to the procurement of armoured 
vehicles for the Croatian army from the Finnish company Patria. The applicant complained that 
by dismissing his civil action for compensation, the domestic courts had failed to protect his 
reputation in violation of his right to respect for his private life guaranteed by Article 8 of the 
Convention. 

THE FACTS 

2.  The applicant was born in 1934 and lives in Pušća. He was the President of the Republic of 
Croatia between 19 February 2000 and 18 February 2010. He was represented by Mr Č. 
Prodanović, a lawyer practising in Zagreb. 

3.  The Government were represented by their Agent, Ms Š. Stažnik. 

I. EVENTS GIVING RISE TO THE DISPUTE 

A. Criminal proceedings in Finland 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

4.  In 2013 the Finnish prosecuting authorities indicted three employees of the Finnish company 
Patria before Finnish courts, charging them with an aggravated form of the criminal offence of 
promising or giving a bribe, in relation to a procurement process for armoured vehicles for the 
Croatian army. The indictment suggested that one of the persons to whom the bribe had been offered 
or given was the applicant. On 28 June 2013 the Office of the Finnish Prosecutor General issued a 
press release written in English, the relevant part of which read as follows: 

“Former CEO and two other former employees of Patria Vehicles Oy, a subsidiary company 
of the Patria Group, will be facing charges of aggravated bribery in a case linked to the sale of 
Patria AMV-type armoured vehicles to the Republic of Croatia in 2007. 

... 
The Finnish defendants are suspected to have participated in promising or giving bribes 

through intermediaries in exchange for actions of the President of the Republic of Croatia and 
[a] general manager of a Croatian State-owned company, who were considered to have leverage 
in the procurement procedure of the vehicles. 

The suspects are alleged to have promised and partly paid out bribes amounting to 5% of the 
selling price of the AMV-vehicles. In 2005 Patria Vehicles Oy offered AMV-vehicles to the 
Republic of Croatia at the price exceeding 350 million euros. In 2007 an agreement for purchase 
of a limited number of vehicles was concluded between Patria Vehicles Oy and the Republic of 
Croatia, Patria’s share of the deal being more than 50 million euros. 

Afterwards Patria Vehicles Oy paid out 1.5 million euros, part of the alleged bribes, to an 
intermediary in Austria. Further money transfers in Austria raised suspicion of money 
laundering and corruption, and a joint investigation was launched by Finnish, Austrian and 
Croatian authorities. 

So far, the joint investigation has resulted in criminal charges in Finland, but still continues in 
Austria and Croatia. 

The Finnish prosecutors have filed an application for a summons at District Court of Kanta-
Häme. The District Court is already hearing another case, where the same defendants are 
indicted for aggravated bribery. This case is connected to AMV-[vehicles] purchase between 
Patria Vehicles Oy and the Republic of Slovenia. 

All suspects have denied accusations against them. 
The trial documents remain classified until the first hearing of the case or until the District 

Court rules separately about the publicity of the documents.” 

5.  In a judgment adopted on 16 February 2015, the Kanta-Häme District Court found the two 
accused employees of Patria guilty as charged and imposed a suspended sentence. Specifically, the 
court found them guilty of promising and giving a bribe to the director of a Croatian company which 
manufactured arms and vehicles (hereafter “the Croatian company”) that had been involved in the 
procurement procedure in question. The charges were dismissed in respect of the third accused. 

6.  As regards the applicant, the district court held: 

“In relation to lobbying, it must also be stated that the mere fact that Mesić was considered an 
important lobbying target does not in fact prove that he was promised or given a bribe. 

... 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

... it has been proven that the [two] accused [who were convicted] promised 2% of the 
purchase price to [the director of the Croatian company]. On the other hand, [the identity of] 
the three VIPs mentioned in the documents who had each been promised 1% of the purchase 
price has not been established. 

... 
Although Mesić’s name appears in a number of messages ... the bribe given or promised to 

Mesić was not presented with enough evidence, from the point of view of the accusation.” 

7.  Following an appeal, by a judgment of 17 February 2016, the Turku Court of Appeal 
overturned the first-instance judgment and acquitted the accused. It found no proof that they had 
promised any bribe to the director of the Croatian company, or that they had been aware of any 
such promises made by someone else. The applicant was not mentioned in the Turku Court of 
Appeal’s decision. The prosecution decided not to appeal to the Supreme Court. 

B. Events in Croatia 

8.  Meanwhile, a day after the adoption of the Kanta-Häme District Court’s judgment (see 
paragraph 5 above), the president of Transparency International Croatia gave the following 
statement to the media regarding the findings of the Finnish court: 

“These are very serious accusations that deeply compromise not only Croatia, but also all 
those [public officials] who exercise their office honestly and transparently, guided above all 
by public and not individual interests. 

It is never too late to investigate such serious misconduct. In the interest of protecting 
Croatian national interests and honour, we need to investigate where that money really ended 
up, if not in Croatia, we need to find it. 

Given that the investigation mentioned prominent individuals who [were] high-ranking 
government [officials] at the time, a serious approach is even more necessary. It should be in 
[all] of their interests to really show that they did not misappropriate that money. 

No citizen should be above the law. The sense of responsibility of those who hold public 
office is the basis for creating trust in politicians and political institutions. The authorities 
responsible for sanctioning unacceptable conduct, primarily the State Attorney’s Office and 
USKOK [the Croatian Office for the Prevention of Organised Crime], must perform their work 
professionally, regardless of the individuals involved.” 

1. The impugned article 

9.  On 17 February 2015, that is, one day after the adoption of the first-instance judgment in 
Finland (see paragraph 5 above), a Croatian Internet news portal Dnevno.hr published an article 
about the Patria case and the above-mentioned criminal proceedings in Finland. The article 
suggested that the Finnish indictment accusing two Patria employees of promising or giving a 
bribe to the applicant and the director of the Croatian company, and the fact that the accused had 
been found guilty as charged, required the Croatian prosecuting authorities, namely the Office 
for the Prevention of Organised Crime (hereafter “USKOK”), to investigate the applicant’s role 
in the matter and bring charges against him. 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

10.  In the introductory part of the article, the author stated that in May 2014 he had had a 
telephone conversation with the Finnish Prosecutor General, who had confirmed that he had sent 
certain documents concerning the investigation conducted in Finland to the Croatian prosecuting 
authorities. Above the article there was an extract from a document written in Finnish, presumably 
an indictment, in which the applicant’s name was mentioned several times. 

11.  The relevant part of the article read as follows: 

“As the Finnish Prosecutor [General] ... personally confirmed to me in a telephone conversation last 
May, they sent the documents to USKOK. They [also] sent them to us, and [those documents] clearly 
state that Stjepan Mesić received a bribe of 630,000 euros from people who have just been convicted of 
giving bribes. 

Therefore, the statement of USKOK, which states that ‘no data, facts or evidence were obtained 
which would have given rise to a reasonable suspicion that officials or persons in positions of 
responsibility in Croatia [had] demanded or received bribes in connection with the business 
relationship with the Finnish company Patria’ is an ordinary lie. If we received this information, 
and if [the Finnish Prosecutor General] personally confirmed to us by phone that [USKOK] had 
– at their own request! – had [the information] sent to them as well, and not only the 
[information] we have, but much more comprehensive [information], then someone must [stand 
trial]. Either Mesić and [the former Principal State Attorney of Croatia] are lying, as well as [the 
current Principal State Attorney of Croatia], who was then the director of USKOK, or [the 
Finnish Prosecutor General] is lying and the Finnish judiciary ... convicts innocent people! 
Because it is not possible to give a bribe without someone receiving it. 

[The Finnish Prosecutor General] didn’t say that only to us. He said the same ... to the 
journalists of Globus. I quote: 

‘Yes, former President Stjepan Mesić and a former director of [the Croatian company] are 
suspected of taking bribes from three managers of Patria’. That was in January 2013. In the 
meantime, [two] Patria managers ... who were directly charged in the indictment with giving 
bribes to Stjepan Mesić and the director of [the Croatian company] through Austrian 
intermediaries were sentenced to [terms of imprisonment of] one year and eight months for 
giving bribes for the sale of armoured vehicles to Croatia ... 

[In reply to] our question about whether Stjepan Mesić’s name was mentioned ... in the 
indictment, and [our comment] that Mesić was asking for an apology ... for that, [the Finnish 
Prosecutor General] told us ... ‘It is true that it is mentioned. If someone gave a bribe, it is clear that 
someone on the other side received it. We believe that part of that money was promised to Stipe 
Mesić, that he was the recipient of the bribe, but, I repeat, he has not been charged in Finland. The 
indictment against him should be lodged by the Croatian side. We forwarded them the [relevant] 
information and documents’, he told us. 

... 
Regarding the accusation, Mesić said ‘I don’t know who handled the money in Patria, I don’t 

know the managers and I don’t know who they gave the money to. All this is possible, but it 
has nothing to do with Croatia, that is, nothing to do with the President of the Republic, because 
the President is the supreme commander and has nothing to do with the procurement of any 
equipment or arms. The Ministry of Defence is in charge of that. There isn’t a single reason to 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 
accuse me of anything here. But there are [people] in Croatia who would like to [implicate] me 
...’ 

Let’s recall that Mesić firstly denied that his name was even mentioned in the indictment, 
and later, when faced with the facts, said that everyone (except him) was lying and that 
[because] someone in Patria had embezzled the money, ... they were accusing him. It is 
interesting that when we ... pointed out to him that we had an indictment in which his name 
was expressly mentioned, he said that he did not believe anything we were saying ... ‘... such 
accusations come from media [sources] like yours, I don’t believe anything you say anyway, 
and I won’t deny anything you write’, he told us. 

This whole [mess] is based on two things. The first is that Mesić and the others claim that 
they are not and cannot be guilty, because the Finns did not even bring charges against them. 
‘We are not even accused’, they say. The truth is that they are not and will not be, simply 
because they are not Finnish citizens [and] they have not committed any criminal offence in 
Finland, and, most importantly, in 2010 Finland, Austria and Croatia signed an international 
agreement on an international investigation team for the Patria case, in accordance with which 
the [prosecuting authorities] of each country [are] obliged to prosecute [their respective] citizens whom 
the joint investigation finds have participated in the criminal activities in the Patria case. 

Therefore, emphasising that ‘the Finns did not even accuse them’ is pointless, because that is 
not their job, nor are they allowed to do so. The joint investigation undoubtedly established 
that Mesić and [the director of the Croatian company] participated in criminal activities, and 
therefore [the current and former Principal State Attorneys of Croatia], by systematically 
ignoring and not investigating the case, and by not lodging an indictment, are committing a 
criminal offence and violating an international agreement. 

... 
The second thing the accused point out is that the Finnish court did not prove that they were 

the ones who had received the bribe, which [the Finnish Prosecutor General] also confirmed. 
‘It was proven in court that one and a half million euros in bribes (out of a total of 3.7 million) 
was intended for the director of [the Croatian company]. The Finnish duo paid a bribe to [an] 
Austrian intermediary ..., who handed it over to another intermediary ... who kept part of the 
money. We reconstructed the agreement from the documents and messages they sent to each 
other, but beyond [the second intermediary] we could no longer follow the flow of money, 
and we have no evidence that [the director of the Croatian company] received any money’ [the 
Finnish Prosecutor General] told the [daily newspaper] Večernji List. But the indictment also 
clearly describes [the second intermediary’s] meeting with Mesić and [a] former Prime 
Minister, after which he informed Patria’s managers that their support had been secured. 

The Finnish court obviously did not prove that, nor did it try to prove it at all, because it does 
not concern them – and it does not concern them because they did not even put Mesić on trial, 
and therefore they did not even have to prove anything about him. This, of course, does not 
mean that Mesić is not guilty, as he and the USKOK claim. But it means that the Croatian 
judiciary is obliged to try to prove that part of the indictment! However, Mesić will continue 
to manipulate [by using] this [and] by saying that no one has been accusing him of anything 
and that therefore he cannot even be guilty, and that his guilt has not been proven in Finland. 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

He just forgets to mention that no one is investigating him, and no one is proving anything 
because the Croatian judiciary ... is a branch of [the former Yugoslav secret service]. That is 
why it will not be enough to put just Mesić on trial, but also those in the judiciary who have 
been protecting him ... for years.” (original emphasis) 

2. The applicant’s request for correction 

12.  On 18 March 2015 the applicant requested, through an advocate, that the news portal 
Dnevno.hr publish a correction of the following three statements in the impugned article (see 
paragraph 11 above) which he considered to be false and injurious to his honour and reputation: 

(i) “Stjepan Mesić received a bribe of 630,000 euros from people who have just been convicted of 
giving bribes”; 

(ii) “in the meantime, [two] Patria managers ... who were directly charged in the indictment with 
giving bribes to Stjepan Mesić and the director of [the Croatian company] ... were sentenced to [terms 
of imprisonment of] one year and eight months for giving bribes for the sale of armoured vehicles 
to Croatia”; 

(iii) “the joint investigation undoubtedly established that Mesić and [the director of the Croatian 
company] participated in criminal activities”. 

13.  The applicant explained that he had not in any way been involved in the procurement 
procedure in question, that the persons convicted in Finland had not been found guilty of promising 
or giving bribes to him (see paragraph 5 above), and that he had not been promised a bribe or 
received any. He also stated that no one had contacted him to verify the statements in question 
before the publication of the article. 

14.  On 19 March 2015 the news portal Dnevno.hr replied that it would not publish a correction 
because it stood by the impugned statements. In an attachment to its reply, the news portal also 
enclosed a statement by the journalist who was the author of the article. 

15.  In that statement, the journalist submitted that the first of the impugned statements, which 
had been taken out of context by the applicant, was not his own, but a statement from the Finnish 
indictment which had resulted in the conviction for giving bribes. The accuracy of the second 
statement was evident from the indictment and the Kanta-Häme District Court’s judgment (see 
paragraphs 5-6 above). The accuracy of the third statement was indicated by the fact that the 
applicant’s name was mentioned in the Finnish indictment, which had been the result of the joint 
investigation and had resulted in the convictions of the intermediaries and those who had given 
bribes. 

16.  The journalist also emphasised that the article had not contradicted the finding in the Finnish 
judgment that the two employees of Patria had not been found guilty of promising or giving bribes 
to the applicant (see paragraph 5 above). However, that was irrelevant because they had given the 
bribes to the two Austrian intermediaries, whose task had been to forward that money to the 
applicant and the director of the Croatian company involved in the procurement. The journalist 
claimed that, according to the Finnish judgment, those intermediaries had then reported back that 
the applicant’s and the director’s support had been secured. In this regard, the journalist also 
referred to the statement of Transparency International Croatia (see paragraph 8 above). 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

17.  Lastly, the journalist pointed out that the fact that the applicant had not been indicted – 
whereas in all other States involved in the Patria case, indictments had been lodged and had resulted 
in intermediaries and those who had given and received bribes being convicted – was not proof of 
the applicant’s innocence, but only fuelled public suspicion that the prosecuting and judicial 
authorities were under political influence. 

II. CIVIL PROCEEDINGS FOR DEFAMATION 

18.  On 18 May 2015 the applicant brought a civil action in the Zagreb Municipal Civil Court 
(Općinski građanski sud u Zagrebu) against the company operating the news portal Dnevno.hr. He 
submitted that the three statements (see paragraph 12 above) in the impugned article were false 
because the Kanta-Häme District Court’s judgment indicated that the two employees of Patria 
had not been convicted for promising or giving bribes to him (see paragraph 5 above). Those 
statements had breached his honour and reputation because he had been portrayed as a corrupt 
politician and a criminal. By publishing that article on its website, the news portal had made those 
false statements publicly available and accessible to a wide audience. The applicant sought 40,000 
Croatian kunas (HRK), approximately 5,290 euros (EUR) at the time, as compensation for non-
pecuniary damage sustained. 

19.  At a preliminary hearing on 1 September 2015 the applicant submitted a partial translation 
of the Kanta-Häme District Court’s judgment, and in his accompanying submissions he drew the 
court’s attention to the passages quoted in paragraph 6 above. He also enclosed a letter from the 
USKOK dated 29 December 2014 which informed the court that that office had taken a number 
of investigative measures in the Patria case, but not against the applicant. 

20.  On 18 November 2015 a main hearing was held at which the court heard evidence from 
the applicant and the journalist who was the author of the impugned article. 

21.  The applicant stated that everything in the impugned article was a notorious lie, and that 
he had not been involved in the procurement procedure in question as the Ministry of Defence 
had been in charge of it. He submitted that at the time there had been a media campaign against 
him and that in October 2013 a journalist from the weekly news magazine Globus had had an 
article published in which she had said that she had spoken with the Finnish Prosecutor General, 
even though the Finnish embassy in Croatia had on 7 July 2014 stated that, beside the press release 
of 28 June 2013 (see paragraph 4 above), no other communication with the media had been 
documented by the Finnish prosecuting authorities. The applicant also stated that no one from 
the news portal in question had contacted him before the publication of the article. 

22.  The author of the impugned article stated: 

“I confirm that I am the author of the article published on the news portal Dnevno.hr, and 
that I obtained the information which is the subject matter of that article [from] various [other 
pieces of] information published by [the Croatian news agency] HINA and on the basis of a 
direct interview with the Finnish Prosecutor General, whom I called on the phone. His phone 
[number] was available online, and on that occasion [he] told me that an indictment had been 
lodged in Finland and that proceedings had been conducted on the basis of a joint 
investigation carried out by Austria, Croatia and Finland in the Patria case, whereby the 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

indictment in Finland had been lodged against [Finnish] nationals who had given bribes, [and 
that] lodging further indictments against the other persons involved in the case was up to each 
country. [He also] told me ... that the indictment had been lodged and had charged Patria 
managers with giving bribes through intermediaries ... and that, in his opinion, someone had 
had to receive those bribes ..., probably [the director of the Croatian company] and Stjepan 
Mesić. Those were the names stated in the indictment. ... in addition to the telephone 
conversation, on which I made notes, [he] also emailed me ... the indictment in Finnish.” 

23.  The author further stated that in the article he had not been accusing the applicant of a 
criminal offence, but had merely reported that in the Finnish indictment he had been suspected of 
such an offence. He also stated that he had not contacted the applicant before writing the article. 
However, when he was shown the part of the article suggesting otherwise, he changed his testimony 
and stated that it seemed that he had contacted the applicant after all. 

24.  Furthermore, the journalist testified that he was aware of the Kanta-Häme District Court’s 
judgment, but that the judgment had not been adopted at the time he had written the article. At that 
time the judgment had not been important for him, as he had been writing about the indictment. 
Since he had not written about the judgment, he had not enquired about it. At the end of his 
testimony, the journalist stated: 

“On the basis of the communication with the [Finnish Prosecutor General], ... from everything, 
I drew a conclusion that [the applicant] had participated in criminal activities, having regard to 
the information in the indictment relating to the giving of bribes, in which [the applicant] was 
mentioned several times.” 

25.  In a judgment of 31 December 2015, the Zagreb Municipal Civil Court dismissed the 
applicant’s claim and ordered him to pay the defendant HRK 3,750 (approximately EUR 490 at the 
material time) for the costs of the proceedings. The relevant part of that judgment reads as follows: 

“What is disputed is ... whether the published information was accurate or sufficiently 
verified, and whether its publication caused harm to the plaintiff by breaching his ... reputation, 
honour and dignity. 

  
... It is not disputed that the plaintiff was not charged in the proceedings [in Finland] .... 
The plaintiff disputes the accuracy of the statements made in the article relating to the 

procurement procedure for military vehicles, pointing out that he had no role in it and that he 
did not receive any bribe or promise of a bribe. 

However, since the defendant primarily argues that [the published information] is information 
... reported from relevant sources, [the court in this case] should primarily determine whether 
the author of the article took all the necessary steps to verify its accuracy ... 

... 
The author of the article ... submits that he obtained the impugned information by consulting 

[the Finnish] indictment ... which was allegedly sent to him, and from his interview with the 
Finnish Prosecutor General ... It also appears from his testimony that the content of the 
indictment suggested that there were grounds for suspecting the plaintiff, although the plaintiff 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 
himself was neither suspected nor charged in the criminal proceedings [in Finland]. Therefore, 
this information was the basis for writing the impugned article. 

By consulting the press release of the Office of the Prosecutor General in Finland of 28 June 
2013, the court has found that [its] content supports the statements [in] the article. Specifically, 
that [press] release clearly states that the Finnish accused were suspected of participating in 
giving a promise of [a bribe] or giving a bribe through an intermediary in exchange for actions 
by the President of Croatia and [the director of the Croatian company], who were considered 
to have influence in the vehicle procurement procedure. 

Thus, the [press] release directly mentions the office of the President of Croatia, [and] it is 
undisputed that the plaintiff held that office in the relevant period. 

By that [press] release, the media were informed that a joint investigation had resulted in 
criminal charges being brought in Finland, but that the investigation was continuing in Austria 
and Croatia. 

This court ... will not examine the accuracy of the published information with regard to the 
role and powers the plaintiff did or did not have in the procurement procedure for military 
vehicles, or the accuracy of the suspicions about [him] receiving a promise of a bribe or the 
bribe [itself], because that cannot be the subject of these proceedings. That is why the court has 
not assessed the part of the plaintiff’s testimony in which he contests the accuracy of the 
published information, because it is not relevant for these proceedings. 

Examining the reliability and [the degree of] verification of the information ... in the 
impugned ... article, the court has found that it was proven by the content of the press release 
of the Finnish Prosecutor General’s office, as well as by the content of the Finnish court’s 
judgment, the translation of which was submitted by the plaintiff ... 

Given that [the plaintiff] only submitted a translation of parts of the Finnish judgment (the 
original of which was presented to the court) and that the court did not see the full text of the 
judgment, the court has assessed that evidence having regard to the fact that the defendant 
did not object to the use of such evidence. 

... it appears from the enclosed piece of evidence that the criminal proceedings in Finland 
were conducted on the basis of an indictment in which the plaintiff and another person [, the 
director of the Croatian company,] were mentioned by name .... The foregoing further 
supports the statements made by the author of the article ... that he consulted the Finnish 
indictment ... [T]his court considers the content of the Finnish judgment to be non-decisive for 
the dispute in question. In particular, it is undisputed that the plaintiff was not charged [by] 
the Finnish indictment, which was pointed out ... [in] the article itself. The author of the article 
used the content of the indictment as the source of grounds for suspicion in relation to the 
plaintiff, which motivated him to write [the article]. Since the plaintiff was not a participant in 
the criminal proceedings in Finland and [because] no decision was issued in respect of him 
regarding the criminal offence [in question], the plaintiff’s argument that the author of the 
article was aware that the judgment had been adopted at the time of the publication of the 
impugned article is irrelevant. 

[The publication of the article] was the disclosure of information that had been published in 
the media in Finland, and the author of the article, doing his job as a journalist, had the right 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

to report such information, since the plaintiff is a public figure, and publishing such verified 
information is in the public interest and constitutes exercising the role of [a] journalist. The 
court has therefore found that the author of the article acted in good faith [and] on the basis of 
sufficiently verified information. 

It should be noted that the plaintiff’s presumption of innocence, guaranteed to him by the 
Constitution, was not called into question in any way by the publication of that information. 

The enclosed letter from the USKOK confirming that no investigation measures were taken 
against the plaintiff in relation to the procurement of military vehicles from the company Patria 
is not relevant in these proceedings, because it does not prove anything.” 

26.  The applicant then lodged an appeal against the first-instance judgment. He argued that it 
was evident that the impugned statements were false, that the author had not had a good reason to 
believe that they were true, and that he had not taken all necessary steps to verify their accuracy. 

27.  The applicant firstly challenged the municipal court’s refusal to examine whether the 
impugned statements were false. He did so by arguing that their veracity was precisely what had to 
be examined under the relevant domestic law (see paragraph 36 above). He also strongly challenged 
the municipal court’s finding that the content of the Kanta-Häme District Court’s judgment and the 
journalist’s knowledge of it at the time of writing the article were irrelevant for the case. The article 
suggested that its author had been aware of that judgment but had nevertheless decided to publish 
the article and the impugned false statements, which meant that he had not acted in good faith. 

28.  Despite the Zagreb Municipal Civil Court’s refusal to examine the accuracy of the impugned 
statements and its categorical finding that the Finnish judgment was irrelevant, that court had 
nevertheless examined that issue by holding that the press release of 28 June 2013 and the Finnish 
judgment indicated that those statements were true (see paragraphs 4-6 and 25 above). The 
municipal court’s judgment had thus contradicted itself. 

29.  The applicant then contested the finding that the press release of 28 June 2013 and the Kanta-
Häme District Court’s judgment indicated that the three impugned statements were true. In 
particular, given their content, neither of those two documents could serve as evidence of the 
veracity of the statement that the joint investigation had undoubtedly established that the applicant 
had participated in criminal activities. Likewise, it could not have been argued that the letter from 
USKOK of 29 December 2014 was not relevant to the veracity of that statement. However, the first-
instance court had held that USKOK’s letter did not prove anything (see paragraphs 19 and 25 
above). 

30.  The applicant further pointed out that the defendant had not furnished any evidence 
indicating that the author of the article had ever spoken to the Finnish Prosecutor General, and that 
in his testimony before the municipal court the journalist had admitted that he himself had drawn 
the conclusion that the applicant had participated in criminal activities (see paragraph 24 above). 
However, that conclusion had lacked any factual basis. 

31.  By a judgment of 19 April 2016, the Zagreb County Court (Županijski sud u Zagrebu) dismissed 
the applicant’s appeal and upheld the first-instance judgment. The relevant part of that judgment 
reads as follows: 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

“... the first-instance court correctly established that, in the present case, the conditions for 
exoneration from liability referred to in [section 21 of the Media Act] were met, since the author 
of the impugned article, by taking into account the information already published in other 
media, as well as other relevant sources (the telephone interview with the Finnish Prosecutor 
General, the Finnish indictment), presented accurate and verified information which 
constituted information of justified public interest, as the plaintiff is a public figure. 

In the view of the second-instance court ..., the author of the article acted in good faith on the 
basis of previously verified information, reporting the statement of the [Finnish] Prosecutor 
General and the words of the plaintiff himself, [and this] points to the objectivity of the text 
and does not call into question the plaintiff’s presumption of innocence.” 

32.  On 5 July 2016 the applicant lodged a constitutional complaint with the Constitutional 
Court (Ustavni sud Republike Hrvatske). Relying on Article 6 §§ 1 and 2 of the Convention and 
Article 28 and Article 29 § 1 of the Croatian Constitution (see paragraph 34 below), he argued that 
the civil courts had breached his right to a reasoned judgment and his right to be presumed 
innocent. In so doing, in substance, he repeated the arguments raised in his appeal (see 
paragraphs 26-30 above) and added that the Zagreb County Court had not replied to any of those 
arguments. In his constitutional complaint, the applicant stated, inter alia, that because of false 
statements in the impugned article he had “suffered non-pecuniary damage in the form of a 
violation of the rights of personality, that is, the right to honour and reputation”. 

33.  By a decision of 8 December 2016, the Constitutional Court dismissed the applicant’s 
constitutional complaint. It found that the domestic courts had given sufficient reasons for their 
decisions, which were not arbitrary, and that the case did not disclose a breach of the applicant’s 
constitutional right to be presumed innocent. 

RELEVANT LEGAL FRAMEWORK AND PRACTICE 

I. THE CONSTITUTION 

34.  The relevant Articles of the Croatian Constitution (Ustav Republike Hrvatske, Official 
Gazette no. 56/90 with subsequent amendments) read as follows: 

Article 28 

“Everyone shall be [presumed] innocent and may not be considered guilty of a criminal 
offence until his [or her] guilt has been established by a final court judgement.” 

Article 29 § 1 

“Everyone shall be entitled to have his or her rights and obligations, or [a] suspicion or 
accusation [against him or her in respect] of a criminal offence, decided upon fairly and within 
a reasonable time by an independent and impartial court established by law.” 

Article 35 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

“Everyone shall be guaranteed respect for, and the legal protection of, his [or her] personal 
and family life, dignity, reputation and honour.” 

Article 38 

“(1) Freedom of thought and expression shall be guaranteed. 
 (2) Freedom of expression shall include, in particular, freedom of the press and other media, 

freedom of speech and [the freedom] to speak publicly, and the free establishment of all media 
institutions. 

(3) Censorship shall be forbidden. Journalists shall have a right to freedom of reporting and 
access to information. 

(4) ... 
(5) The right to [demand a] correction shall be guaranteed to anyone whose rights guaranteed 

by the Constitution or by statute have been breached by information in the public domain.” 

II. RELEVANT LEGISLATION 

35.  The relevant provisions of the Constitutional Court Act, as amended by the 2002 
Amendments (Ustavni zakon o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, Official Gazette 
nos. 99/99 and 29/02) which entered into force on 15 March 2002, read as follows: 

Section 62(1) 

“Anyone may lodge a constitutional complaint with the Constitutional Court if he or she 
deems that a decision of a State authority, local or regional government, or a legal person 
invested with public authority, on his or her rights or obligations, or as regards a suspicion or 
accusation of a criminal offence, has violated his or her human rights or fundamental freedoms 
... guaranteed by the Constitution (‘constitutional right[s]’) ...” 

Section 65(1) 

“A constitutional complaint shall contain ... an indication of the constitutional right alleged to 
have been violated, [together] with an indication of the relevant provision of the Constitution 
guaranteeing that right ...” 

Section 71(1) 

“... [t]he Constitutional Court shall examine only the violations of constitutional rights alleged 
in the constitutional complaint.” 

36.  The relevant provisions of the Media Act (Zakon o medijima, Official Gazette, no. 59/04 with 
subsequent amendments), which entered into force on 1 January 2006, read as follows: 

Liability for damage 
Section 21 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

“(1)  A publisher who causes damage to another person by publishing [certain] information 
in the media shall be obliged to compensate [that person], except in the cases provided for in 
this Act. 

... 
(4)  The publisher shall not be liable for damages if the damaging information: 
... 
– was based on accurate facts or facts which the author had good reason to believe were 

accurate and [if the author] took all necessary measures to verify their accuracy, and there was 
a justified public interest in the publication of that information, and if it was acted on in good 
faith.” 

37.  The Obligations Act (Zakon o obveznim odnosima, Official Gazette, no. 35/05 with 
subsequent amendments), which has been in force since 1 January 2006, is the legislation 
governing contracts and torts. In accordance with that Act, courts are entitled to award 
compensation for non-pecuniary damage caused, inter alia, by injury to one’s reputation and 
honour. The relevant provisions of that Act are set out in Mesić v. Croatia, no. 19362/18, § 25, 5 May 
2022. 

III. OTHER DOCUMENTS 

38.  The relevant part of the Code of Ethics of Croatian Journalists (Kodeks časti hrvatskih 
novinara, of 27 February 1993, applicable at the material time, reads as follows: 

 “5.  A journalist is bound to publish accurate, complete, and verified information. ... 
6.  In all journalistic contributions, as well as in comments and polemics, the journalist is 

bound to respect the ethics of public speaking and the culture of dialogue, and to respect the 
honour, reputation and dignity of the persons or groups in relation to whom he or she is 
engaging in polemics. When reporting on topics on which there are different relevant points 
of view, and especially when accusatory allegations are made, the journalist shall try to present 
all these points of view to the public. 

... 
17.  When reporting about judicial proceedings, the constitutional principle of the 

presumption of innocence of the accused and the dignity, integrity and sensitivity of all parties 
to the dispute should be respected. 

... 
29.  If inaccurate or substantially incomplete information or information that in some other 

way is in breach of this Code is published in an edition of a newspaper, [or in a] radio or 
television programme or electronic publication, anyone who is directly or indirectly actually 
or potentially harmed by the publication of that information has the right to [demand a] 
correction.” 

THE LAW 

ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 8 OF THE CONVENTION 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

39.  The applicant complained that that by dismissing his civil action for compensation, the 
domestic courts had failed to protect his reputation as part of his right to respect for his private life. 
He relied on Article 8 of the Convention, the relevant part of which reads as follows: 

“1.  Everyone has the right to respect for his private ... life ... 
2.  There shall be no interference by a public authority with the exercise of this right except 

such as is in accordance with the law and is necessary in a democratic society in the interests of 
national security, public safety or the economic well-being of the country, for the prevention of 
disorder or crime, for the protection of health or morals, or for the protection of the rights and 
freedoms of others.” 

A. Admissibility 

1. The parties’ submissions 

(a)  The Government 

40.  The Government submitted that the applicant had not exhausted domestic remedies, because 
in his constitutional complaint he had not relied on Article 8 of the Convention or Article 35 of the 
Croatian Constitution (see paragraphs 32 and 34 above). Instead, he had complained of a violation 
of his right to a fair hearing and a violation of his right to be presumed innocent. 

41.  In that way, contrary to the principle of subsidiarity, the applicant had not provided the 
Constitutional Court with an opportunity to decide on the alleged violation of Article 8 of the 
Convention. Had he relied on Article 8 of the Convention or the corresponding Article of the 
Constitution, the Constitutional Court would have examined the substance of his grievances 
concerning the alleged breach of his right to reputation, and would have carried out the required 
balancing exercise between the need to protect that reputation and the news portal’s freedom of 
expression. In support of this, the Government furnished several examples of decisions in which the 
Constitutional Court had done so, and in which the complainants had relied on Article 35 of the 
Constitution in their constitutional complaints. 

(b)  The applicant 

42.  The applicant replied that he had, in substance, raised his complaint under Article 8 of the 
Convention before the domestic courts. It was obvious that the subject-matter of the civil 
proceedings for compensation and of the subsequent proceedings before the Constitutional Court 
had been a breach of his rights of personality, namely his right to reputation. From the content of 
his constitutional complaint, it was evident that he had, in substance, raised the same grievances 
concerning the violation of his right to reputation which he had subsequently raised in his 
application to the Court. His constitutional complaint had been drafted in a professional manner 
and had provided the domestic courts with a reasonable opportunity to remedy that violation. He 
had therefore done everything that could reasonably have been expected of him to exhaust domestic 
remedies. 

43.  As regards the case-law examples provided by the Government (see paragraph 41 above), the 
applicant pointed out that some of them were not relevant, inter alia, because they concerned 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 
complaints of a breach of the right to freedom of expression. In all other cases provided by the 
Government in which the complainants had complained of a breach of their right to reputation and 
relied on Article 8 of the Convention and/or Article 35 of the Constitution, the Constitutional Court 
had dismissed their constitutional complaints in a cursory fashion, without undertaking any 
balancing exercise between the respective rights and interests. The applicant therefore averred 
that even if he had explicitly relied on Article 8 of the Convention and/or Article 35 of the 
Constitution, his constitutional complaint would not have had any prospect of success. 

2. The Court’s assessment 

44.  The Court firstly notes that section 65(1) of the Constitutional Court Act requires 
complainants to indicate in their constitutional complaints the constitutional right which has 
allegedly been violated, as well as the relevant provision of the Constitution guaranteeing that 
right. Likewise, section 71(1) of the same Act provides that the Constitutional Court may examine 
only violations of the constitutional rights alleged in the constitutional complaint (see paragraph 
35 above). It is evident that the applicant, in his constitutional complaint, did not rely on Article 
8 of the Convention. Nor did he rely on Article 35 of the Croatian Constitution, which is the 
provision that arguably corresponds to Article 8 of the Convention. Instead, he referred to Article 
28 and Article 29 § 1 of the Constitution, which are the provisions that correspond to Article 6 §§ 1 
and 2 of the Convention (see paragraphs 32 and 34 above). 

45.  However, as the Court has noted in a number of cases against Croatia, the rule that the 
Constitutional Court may examine only violations of the constitutional rights alleged in the 
constitutional complaint is not absolute (see Lelas v. Croatia, no. 55555/08, § 49, 20 May 2010, 
and Žaja v. Croatia, no. 37462/09, § 69, 4 October 2016). In those cases, the Court held that it was 
clear from the Constitutional Court’s practice that it was not always necessary for persons lodging 
a constitutional complaint to refer to the relevant Articles of the Constitution, as sections 65(1) 
and 71(1) of the Constitutional Court Act might suggest (see paragraph 35 above). Sometimes it 
was sufficient for a violation of a constitutional right to be apparent from the complainant’s 
submissions and the case file (ibid.). 

46.  Therefore, while it is true that in his constitutional complaint the applicant did not 
explicitly rely on Article 8 of the Convention or the corresponding provision of the Constitution, 
he did argue that untrue allegations in the impugned article had violated his right to honour and 
reputation (see paragraph 32 above). 

47.  This means that the way in which the applicant expressed his grievances before the 
Constitutional Court leaves no doubt that the same complaint was subsequently submitted to the 
Court (see paragraphs 26-30 and 32 above and compare with the applicant’s arguments 
summarised in paragraphs 51-54 below; and contrast with Merot d.o.o. and Storitve Tir d.o.o. v. 
Croatia (dec.), nos. 29426/08 and 29737/08, § 36, 10 December 2013). Therefore, by raising the same 
issue in substance at domestic level, the applicant provided the national authorities with the 
opportunity which is in principle intended to be afforded to Contracting States by Article 35 § 1 
of the Convention, namely to put right the violations alleged against them (see Glasenapp v. 
Germany, 28 August 1986, §§ 44-46, Series A no. 104; Lelas, cited above, §§ 45 and 47-52; and Žaja, 
cited above, § 71). 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

48.  Lastly, the Court reiterates that the protection afforded under Article 6 § 2 of the Convention 
may overlap with that afforded by Article 8 (see Allen v. the United Kingdom [GC], no. 25424/09, § 94, 
ECHR 2013, and G.I.E.M. S.R.L. and Others v. Italy [GC], nos. 1828/06 and 2 others, § 314, 28 June 
2018). That is why the inapplicability of Article 6 § 2 did not prevent the Court, in earlier cases, from 
taking into account the interests sought to be protected by that Article when carrying out the 
balancing exercise under Article 8 of the Convention (see, for example, A. v. Norway, no. 28070/06, 
§§ 46-47, 9 April 2009, and Mikolajová v. Slovakia, no. 4479/03, § 44, 18 January 2011). 

49.  It follows that the Government’s objection as to non-exhaustion of domestic remedies must 
be rejected. 

50.  The Court further notes that this complaint is neither manifestly ill-founded nor inadmissible 
on any other grounds listed in Article 35 of the Convention. It must therefore be declared admissible. 

B. Merits 

1. The parties’ submissions 

(a)  The applicant 

51.  The applicant submitted that the three statements in the impugned article (see paragraph 12 
above) suggesting that the joint investigation had undoubtedly established that he had participated 
in criminal activities and had received a bribe were factual statements which had seriously tarnished 
his reputation and discredited him in the eyes of the public by portraying him as an immoral person 
and a criminal. Because of those statements, he had been exposed to mockery by the public and by 
various State officials. For example, one member of parliament had stated “Stipe Mesić ... clearly 
aims to get his hands on State money, as he has been doing so far. However, I would advise him to 
try and go to Finland to seek compensation, if he can!” 

52.  Those defamatory statements had been false, which was evident from the content of the first-
instance criminal judgment in Finland against the two Patria employees that had been adopted one 
day before the publication of the impugned article (see paragraphs 5-6 and 9 above). The journalist 
who had written the article must have been aware of that judgment, because in the article he had 
mentioned that the two Patria employees had just been convicted (see paragraphs 11 above). 
However, that journalist had not even attempted to check the content of the Finnish judgment before 
writing the article. That meant that, contrary to the ethics of journalism, he had not acted in good 
faith or taken all the necessary steps to verify the accuracy of the defamatory statements in question. 
The seriousness of those statements had meant that the highest possible degree of verification had 
been required before their publication. 

53.  In the subsequent civil proceedings for defamation, the domestic civil courts had de 
facto confirmed those false statements by holding that they had been accurate and reliable (see 
paragraphs 25 and 31 above). In that way, those courts had failed to comply with not only their 
positive obligations to ensure the effective protection of his right to respect for his private life, but 
also their negative obligation under Article 8 of the Convention. 

54.  What is more, the civil courts’ decisions had been arbitrary, in that the Zagreb Municipal 
Court had considered the first-instance Finnish judgment irrelevant, and the Zagreb County Court 
had not even addressed the applicant’s argument that the author of the article must have been aware 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 
of that judgment’s content (see paragraphs 25-31 above). Therefore, it could not have been argued 
that those courts had struck a fair balance between his right to respect for his private life and the 
right of the media to freedom of expression. 

(b)  The Government 

55.  The Government submitted that the impugned article had not constituted an attack on the 
applicant’s honour and reputation but had conveyed verified information on a matter of public 
interest. In any event, the publication of the article in question had not caused any actual 
prejudice to the applicant’s private life or political career, as it was understood that for Article 8 
to come into play, an attack on a person’s reputation had to attain a certain level of seriousness 
(see paragraph 62 below). 

56.  The Government further submitted that the domestic courts had undertaken a balancing 
exercise in conformity with the criteria laid down in the Court’s case-law (see paragraph 70 
below) and had struck a fair balance between the applicant’s right to respect for his private life 
on the one hand, and the right of the media to freedom of expression and the public interest on 
the other. Their decisions could not be considered arbitrary or manifestly unreasonable. Thus, 
there were no strong reasons for the Court to substitute its view for that of the domestic courts. 

57.  In particular, those courts had examined (i) whether the factual statements made in the 
impugned article had constituted information on a matter of public interest; (ii) whether those 
factual statements had been sufficiently verified by the journalist prior to their publication; and 
(iii) whether the journalist had acted in good faith (see paragraphs 25, 31 and 33 above). 

58.  The Government endorsed the findings reached by the domestic courts. The article in 
question had concerned the alleged corruption of the former President of Croatia in the 
procurement of armoured vehicles for the Croatian army, that is, a matter of public interest. In 
that connection, the Government emphasised that the extent of acceptable public criticism was 
greater in respect of politicians or other public figures, like the applicant, than in respect of private 
individuals (they cited Petrina v. Romania, no. 78060/01, § 40, 14 October 2008, and Caragea v. 
Romania, no. 51/06, § 25, 8 December 2015). 

59.  As regards the method of obtaining the information and its veracity, the Government 
firstly referred to the Court’s case-law, according to which the protection of journalists’ freedom 
of expression was subject to the proviso that they acted in good faith in order to provide accurate 
and reliable information in accordance with the tenets of responsible journalism (they 
cited Narodni List d.d. v. Croatia, no. 2782/12, § 58, 8 November 2018). In the present case, the 
author of the article had obtained the information from several previously published articles, and 
he had verified that information in a telephone interview with the Finnish Prosecutor General, 
from whom he had also obtained the indictment in which the applicant had been mentioned. The 
author had also asked the applicant for comment and had published his reply. That was why the 
domestic courts had held that the factual statements in the impugned article had been sufficiently 
verified and published in good faith (see paragraph 25, 31 and 33 above). The applicant’s 
arguments challenging their findings were of a fourth-instance nature. 

60.  For these reasons, the Government argued that there had been no violation of Article 8 of 
the Convention in the present case. 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

2. The Court’s assessment 

(a)  General principles 

61.  The Court reiterates the principles it has established in its case-law concerning the protection 
afforded by Article 8 to the right to reputation as part of the right to respect for private life (see, 
among other authorities, Von Hannover v. Germany (no. 2) [GC], nos. 40660/08 and 60641/08, §§ 95-99, 
ECHR 2012; Axel Springer AG v. Germany [GC], no. 39954/08, §§ 82-84, 7 February 2012; and Pfeifer v. 
Austria, no. 12556/03, § 35, 15 November 2007). The Court has already ruled that a person’s 
reputation, even if that person is criticised in the context of a public debate, forms part of his or her 
personal identity and psychological integrity and therefore also falls within the scope of his or her 
private life (see Pfeifer, § 35, and Petrie v. Italy, no. 25322/12, § 39, 18 May 2017). The same 
considerations apply to a person’s honour (see Sanchez Cardenas v. Norway, no. 12148/03, § 38, 
4 October 2007, and A. v. Norway, cited above, § 64). 

62.  In order for Article 8 to come into play, an attack on a person’s reputation must attain a certain 
level of seriousness and be made in a manner causing prejudice to personal enjoyment of the right 
to respect for private life (see Delfi AS v. Estonia [GC], no. 64569/09, § 137, ECHR 2015; Medžlis 
Islamske Zajednice Brčko and Others v. Bosnia and Herzegovina [GC], no. 17224/11, § 76, 27 June 2017; 
and A. v. Norway, cited above, § 64). 

63.  The Court further reiterates that freedom of the press fulfils a fundamental and essential 
function in a democratic society. Although the press must not overstep certain bounds, in particular 
in respect of the reputation and rights of others and the need to prevent the disclosure of confidential 
information, its duty is nevertheless to impart – in a manner consistent with its obligations and 
responsibilities – information and ideas on all matters of public interest (see, for example, in the 
context of Article 8 of the Convention, Kaboğlu and Oran v. Turkey, nos. 1759/08 and 2 others, § 66, 
and, in the context of Article 10 of the Convention, Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], 
no. 21980/93, § 59, ECHR 1999-III). 

64.  In particular, where judicial cases or criminal investigations are concerned, it is inconceivable 
that there should be no prior or contemporaneous discussion of the subject matter of trials, be it in 
specialised journals, in the general press or among the public at large. Not only do the media have 
the task of imparting such information and ideas; the public also has a right to receive them (see, for 
example, SIC - Sociedade Independente de Comunicação v. Portugal, no. 29856/13, § 58, 27 July 2021). 

65.  However, the protection of the right of journalists to impart information on issues of general 
interest requires that they should act in good faith and on an accurate factual basis and provide 
“reliable and accurate” information in accordance with the ethics of journalism. Freedom of 
expression carries with it “duties and responsibilities”, which also apply to the media even with 
respect to matters of serious public concern. Moreover, these “duties and responsibilities” are liable 
to assume significance when there is a question of attacking the reputation of a named individual 
and infringing the “rights of others”. Thus, special grounds are required before the media can be 
dispensed from their ordinary obligation to verify factual statements that are defamatory of private 
individuals. Whether such grounds exist depends in particular on the nature and degree of the 
defamation in question and the extent to which the media can reasonably regard their sources as 
reliable with respect to the allegations. Also, of relevance for the balancing of competing interests 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 
which the Court must carry out is the fact that under Article 6 § 2 of the Convention individuals 
have a right to be presumed innocent of any criminal offence until proved guilty (see Pedersen and 
Baadsgaard v. Denmark [GC], no. 49017/99, § 78, ECHR 2004-XI). 

66.  Nonetheless, reporters and other members of the media must be free to report on events 
based on information gathered from official sources without having to verify them (see Selistö v. 
Finland, no. 56767/00, § 60, 16 November 2004, and Yordanova and Toshev v. Bulgaria, no. 5126/05, 
§ 51, 2 October 2012). 

67.  The Court has also acknowledged that distorting the truth, in bad faith, can sometimes 
overstep the boundaries of acceptable criticism: a correct statement can be qualified by additional 
remarks, by value judgments, by suppositions or even insinuations, which are liable to create a 
false image in the public mind. Thus, the task of imparting information necessarily includes 
duties and responsibilities, as well as limits which the press must impose on itself spontaneously. 
That is especially so where a media report attributes very serious actions to named persons, as 
such “allegations” comprise the risk of exposing the latter to public contempt (see Kaboğlu and 
Oran, cited above, § 67, and the cases cited therein). 

68.  In cases of the type being examined here, the main issue is whether the State, in the context 
of its positive obligations under Article 8, has achieved a fair balance between an individual’s 
right to protection of reputation and the other party’s right to freedom of expression guaranteed 
by Article 10 of the Convention (see Von Hannover (no. 2), cited above, § 98, and Pfeifer, cited 
above, § 38). In cases which require the right to respect for private life to be balanced against the 
right to freedom of expression, the outcome of the application should not, in theory, vary 
according to whether it has been lodged with the Court under Article 8 of the Convention or 
under Article 10. Indeed, as a matter of principle these rights deserve equal respect. Accordingly, 
the margin of appreciation should in theory be the same in both cases (see Couderc and Hachette 
Filipacchi Associés v. France [GC], no. 40454/07, § 91, ECHR 2015 (extracts)). 

69.  When exercising its supervisory function, the Court’s task is not to take the place of the 
national courts, but rather to review, in the light of the case as a whole, whether the decisions 
they have taken pursuant to their power of appreciation are compatible with the provisions of 
the Convention relied on (see, among other authorities, Satakunnan Markkinapörssi Oy and 
Satamedia Oy v. Finland [GC], no. 931/13, § 164, 27 June 2017). Where the national authorities have 
weighed up the interests at stake in compliance with the criteria laid down in the Court’s case-
law, strong reasons are required if it is to substitute its view for that of the domestic courts 
(see Bédat v. Switzerland [GC], no. 56925/08, § 54, ECHR 2016, with further references). 

70.  The Court has indicated various relevant criteria for balancing the right to respect for 
private life against the right to freedom of expression (see, among other authorities, Axel Springer 
AG, cited above, §§ 89-95; Von Hannover (no. 2), cited above, §§ 108-113; and Couderc and Hachette 
Filipacchi Associés, cited above, § 93). In the circumstances of the present case, the Court finds it 
appropriate to consider the following applicable criteria: the contribution to a debate of general 
interest, how well known the applicant was, and the method of obtaining the information and its 
veracity. 

(b)  Application of the above principles to the present case 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

71.  The Court notes that the three statements in the impugned article suggested that the joint 
investigation had undoubtedly established that the applicant had participated in criminal activities 
and had received a bribe (see paragraph 12 above). The Court agrees with the applicant that those 
statements, portraying him as a criminal, were capable of seriously tarnishing his reputation and 
discrediting him in the eyes of the public. The impugned article was published on the website of the 
web portal Dnevno.hr and was thus available to a wide public readership. In these circumstances, 
and having regard to its case-law on the matter (see, for example, White v. Sweden, no. 42435/02, § 
19, 19 September 2006; A. v. Norway, cited above, § 67; and Travaglio v. Italy (dec.), no. 64746/14, § 26, 
24 January 2017), the Court considers that the statements in question attained the requisite level of 
seriousness so as to cause prejudice to the applicant’s rights under Article 8 of the Convention. 

72.  The Court further notes that in examining the case, the domestic courts had regard to the 
relevant criteria laid down in the Court’s case-law for balancing freedom of expression with the 
applicant’s rights under Article 8 of the Convention. In particular, they took into account whether 
the article in question had contributed to a debate on a matter of public interest, how well known 
the applicant was, and assessed the method of obtaining the information and its veracity (see 
paragraphs 69-70 above). 

73.  The article suggested that the findings of the Finnish prosecuting and judicial authorities 
called for further investigation in Croatia into the possible corruption of the former President of 
Croatia – a public figure par excellence – in the procurement process for military vehicles for the 
Croatian army. It would appear that the opinion of the author of the article was also shared by the 
Transparency International Croatia (see paragraph 8 above). 

74.  The Court therefore finds, as the domestic courts did (see paragraphs 25 and 31 above), that 
the impugned article undoubtedly concerned a matter of public interest, and reiterates that there is 
little scope under the Convention for restrictions on debate on such matters (see, for 
example, Kaboğlu and Oran v. Turkey (no. 2), no. 36944/07, § 67, 20 October 2020, and Kılıçdaroğlu v. 
Turkey, no. 16558/18, § 52, 27 October 2020). The “watchdog” role of the media assumes particular 
importance in such a context, where investigative journalism is a guarantee that the authorities can 
be held to account for their conduct. 

75.  In this connection the Court also reiterates that the limits of acceptable criticism are wider as 
regards a politician as such than as regards a private individual. Unlike the latter, the former 
inevitably and knowingly lays himself open to close scrutiny of his every word and deed by both 
journalists and the public at large, and he must consequently display a greater degree of tolerance 
(see, for example, Eon v. France, no. 26118/10, § 59, 14 March 2013). These considerations apply even 
more so to the present case as the applicant was not an ordinary politician but a head of State. 
Moreover, like in Eon, the impugned article did not target the applicant’s private life (ibid., § 57) but 
referred to his conduct in the exercise of his official duties. 

76.  Turning to the content of the impugned article, the Court finds that, to be properly 
understood, the domestic courts’ findings must be seen in the light of the fact that they examined 
the article as a whole rather than reviewing the three impugned statements in isolation 
(compare Marcinkevičius v. Lithuania, no. 24919/20, § 85, 15 November 2022). For the Court, this 
approach seems justified. In the given circumstances, the three statements, which can be seen in the 
context as describing the results of the investigation, cannot be disassociated from the rest of the 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 
article, in particular the last two paragraphs, from which a careful reader may discern that the 
allegation mentioned in the indictment that the applicant was a recipient of bribes was not 
established for lack of evidence (see paragraph 11 above). Therefore, the press release of 28 June 
2013 and the Kanta-Häme District Court’s judgment did indeed indicate that the article as a whole 
had a sufficient factual basis, as the domestic courts established (see paragraphs 4-6 and 25 and 
31 above). 

77.  The Court further notes that the impugned article did not state that “[the applicant] 
received a bribe of 630,000 euros from people who have just been convicted of giving bribes”, as 
the applicant suggested (see paragraph 12 above), but that this had been stated in the documents 
sent to the author of the article by the Finnish Prosecutor General (see paragraphs 10-11 above). 
This means that the journalist in question was only reporting what was stated in those official 
documents, and he made it clear that this statement was not his. The applicant did not argue that 
those documents did not contain such a statement. 

78.  Furthermore, the Court finds nothing inaccurate in the statement “In the meantime, [two] 
Patria managers ... who were directly charged in the indictment with giving bribes to Stjepan 
Mesić and ... the director of [the Croatian company] were sentenced to [terms of imprisonment 
of] one year and eight months for giving bribes for the sale of armoured vehicles to Croatia” (see 
paragraphs 11-12 above). From the press release issued by the Finnish Prosecutor General, it 
appears that the two employees of Patria were indicted for promising or giving bribes in 
exchange for actions by the President of Croatia, among other people (see paragraph 4 above). 
Moreover, it is evident that the two Patria employees were convicted by the Kanta-Häme District 
Court on 16 February 2015 (see paragraphs 5-6 above), it being understood that their subsequent 
acquittal by the Turku Court of Appeal is of no relevance because it occurred after the publication 
of the impugned article (see paragraphs 7 and 9 above). 

79.  As regards the third statement, suggesting that the joint investigation had undoubtedly 
established that the applicant had been involved in criminal activities (see paragraphs 11-12 
above), the Court reiterates that the rather categorical character of that statement is significantly 
weakened, if not even contradicted, by the last two paragraphs in the impugned article 
(see paragraph 76 above). Thus, while the author of the article should have chosen his words 
more carefully, it cannot be said that, having regard to the article as a whole and those two 
paragraphs in particular, he unambiguously stated that the applicant participated in criminal 
activities. It would indeed be difficult to argue that, after reading the two paragraphs in question, 
any reader would still be under the impression that the applicant was “undoubtedly” engaged 
in such activities. As stated above (see paragraph 76), that statement, in the context of the article, 
rather referred to the reasons why the applicant was mentioned in the indictment. 

80.  As already noted above (see paragraph 65), in the cases such as the present one, the right 
of the media to inform the public and the public’s right to receive information come up against 
the equally important right of the applicant to the presumption of innocence and protection of 
his private life (compare Bédat, cited above, § 55). However, in that regard it is important to 
emphasise that under the Court’s case-law (see Unabhängige Initiative Informationsvielfalt v. 
Austria, no. 28525/95, § 46, ECHR 2002-I; and Brosa v. Germany, no. 5709/09, § 48, 17 April 2014) 
the degree of precision for establishing the well-foundedness of a criminal charge by a competent 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 
court can hardly be compared to that which ought to be observed by journalists when expressing 
opinions on matters of public concern (see paragraph 74 above). 

81.  The foregoing considerations are sufficient to enable the Court to conclude that there are no 
strong reasons to substitute its view for that of the domestic courts, which struck the requisite fair 
balance between the applicant’s right to respect for his private life and the right of the news portal 
to freedom of expression. Therefore, it cannot be said that those courts failed to discharge their 
positive obligation under Article 8 of the Convention to ensure effective respect for the applicant’s 
private life, in particular, his right to respect for his reputation. 

82.  There has accordingly been no violation of that Article in the present case. 

FOR THESE REASONS, THE COURT 

1. Declares, unanimously, the application admissible; 
2. Holds, by five votes to two, that there has been no violation of Article 8 of the Convention. 

Done in English, and notified in writing on 30 May 2023, pursuant to Rule 77 §§ 2 and 3 of the 
Rules of Court. 

 
  Hasan Bakırcı          Arnfinn Bårdsen 

 Registrar            President 
 
In accordance with Article 45 § 2 of the Convention and Rule 74 § 2 of the Rules of Court, the 

separate opinion of Judge Kūris joined by Judge Ilievski is annexed to this judgment. 

A.B. 
H.B. 

  

DISSENTING OPINION OF JUDGE KŪRIS, JOINED BY JUDGE ILIEVSKI 

  
1.  The present judgment is evidence not only, as the saying goes, that hard cases make bad law, 

but that bad law may be made in even seemingly easy cases. For what, it seems, could be easier than 
to state what has until now been considered obvious – that no one should be accused of having 
committed a criminal activity where there is no conviction by a court – especially where there is a 
court judgment wherein it is explicitly spelled out (in whatever words) that, on the basis of the case 
as examined by the court, no inferences may be drawn that the individual in question has 
participated in a criminal activity. 

However, this judgment goes in the opposite direction: such an accusation is apparently possible, 
and is justified under the Convention. 

To wit, this judgment sets a very low standard for the protection of personality rights. In fact, 
it declines to protect these rights, as it fails to strike a balance between the rights enshrined in Article 8 
of the Convention as juxtaposed with those enshrined in Article 10. 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

In my opinion, this has occurred because many important factual circumstances of the case 
have been overlooked or misinterpreted. 

I 

2.  The applicant, Mr Stjepan Mesić, is a former President of Croatia. It would therefore be 
reasonable to expect that, compared with most people, he has much greater possibilities to defend 
himself in the court of public opinion, which, as needs no reminder, is not bound by evidentiary 
rules and procedural constraints. For the purposes of this opinion, however, the applicant’s 
former or current status is completely irrelevant, because my objections to the majority’s findings 
as set out below concern not only and not so much the instant applicant’s situation but rather 
various hypothetical situations, which cannot currently be foreseen but in which other persons 
may be subject to trial, not by court, but by media. If the approach taken in this judgment is followed 
in these cases, such trial by media may be found to be acceptable by domestic courts and, 
moreover, this finding, if challenged, may subsequently be endorsed by the European Court of 
Human Rights. For this is exactly what has happened in the instant case. 

Without speculating as to whether or not there was anything blameworthy or otherwise 
objectionable in the applicant’s conduct when the impugned arms procurement for military 
vehicles took place, I shall focus on what is, in my opinion, the main fault in this judgment, 
namely, the fact that the majority are ambiguous about the applicant’s conviction by media as 
concerns his non-conviction by any court in either Croatia or Finland and even with regard to the 
absence of criminal charges and his explicit exoneration by the Finnish court. 

In my firm belief, no one, whether a public figure or an ordinary person, a “man on the street”, 
so to speak, can be left to the mercy of trial (let alone conviction) by media. No one. Never ever. 
Under no circumstances. And if that happens (which indeed happens rather too often), the courts 
– and certainly the Strasbourg Court – must not indulge such encroachments on personality 
rights. 

3.  It should be stated from the outset that, as a matter of principle, when exercising their 
professional and civic duty to inform the public, the media should not be prevented from 
reporting on criminal activities (blatant or alleged), not only once these have been established in 
court, but also before that point and thus while they are still subject to requalification or even 
disavowal. The Court’s case-law on the media as a “public watchdog” is so rich and well-known 
that there is no need to reiterate it here. Censorship on media reporting of investigations into 
criminal activities prior to their completion would run counter not only to the media’s rights, but 
also to the very core of freedom of expression and to the public interest; any limitations on media 
reporting of an ongoing criminal investigation can be justified only by especially weighty reasons 
(related, for instance, to the need to protect the secrecy of the investigation). 

However, the instant case does not concern any ongoing investigation. It concerns an 
investigation which, when the impugned article was published, had been already completed and 
with regard to which a court judgment had been adopted, even if it had not yet become final. 
Moreover, no limitations had been placed on media reporting about the allegedly improper arms 
procurement for military vehicles; on the contrary, the author of the impugned article had 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 
obtained the relevant information directly from senior prosecutorial authorities in Finland and was 
therefore fully entitled to share that information with the public. 

4.   In cases involving reporting on alleged criminal activities which have not been confirmed by 
a final court judgment, what makes the difference is whether journalists exercise the requisite 
discretion and circumspection in their reporting, that is, whether they avoid using wording which 
creates an impression that the guilt of the person in question has been already established beyond 
doubt, even if that person’s case has not yet been decided by a court. It is true that greater leniency 
is normally permitted in assessing media statements than statements by the authorities. All the same, 
that greater leniency must not be understood as being limitless. The prudence and fairness which 
dictate the media’s relative self-restraint are not only ethical precepts governing the profession of 
journalist, but also a legal obligation under the Convention. This obligation stems from, inter alia, 
Article 6 § 2 (which consolidates the presumption of innocence), Article 8 (which affirms the right to 
respect for private and family life), and Article 10 (which, while enshrining freedom of expression, 
explicitly mentions the “duties and responsibilities” entailed in the exercise of the rights comprising 
that freedom). In the Court’s case-law, the “duties and responsibilities” entailed in the exercise of 
freedom of expression have been dubbed “responsible journalism”. The concept of responsible 
journalism, like many other jurisprudential concepts, is developed on a case-by-case basis. 

The further the tenets of responsible journalism are departed from, the closer we are to trial by 
media and to neglect of personality rights. There is no need to perorate on the fact that trial by media, 
where not preceded by conviction in a courtroom, is the exact opposite of responsible journalism 
and, per extensionem, of the rule of law. No court can ever turn a blind eye to it, let alone attempt to 
justify it. 

5.  It is striking that the notion of responsible journalism does not feature in the majority’s 
reasoning, as though it had never been coined at all. This is surprising in itself, because, as I believe, 
there can hardly be too much emphasis placed on this underlying legal, professional and ethical 
principle in a case like this one, especially in the era of fake news. This omission on the majority’s 
part, or, rather, their reluctance to use, even if à propos, the notion of responsible journalism, is even 
more bewildering in view of the fact that the respondent Government themselves referred in their 
submissions to the “tenets of responsible journalism” although they limited themselves to citing a 
Court judgment which, despite its many merits, would not appear to be the most outstanding in this 
regard, namely, Narodni list v. Croatia (no. 2782/12, § 58, 8 November 2018; see paragraph 59 of the 
present judgment). 

Still, even the Narodni list judgment outlines the crux of the principle of responsible journalism. 
Namely, the relevant paragraph states that journalists must “act in good faith in order to provide 
accurate and reliable information in accordance with the tenets of responsible journalism” (ibid, § 
58). Thus, some key terms are there, in particular “good faith” and “accurate and reliable 
information”. On closer inspection, this paragraph of Narodni list refers to paragraph 72 of Bédat v. 
Switzerland ([GC] no. 56925/09, 29 March 2016), in which, remarkably, responsible journalism is not 
actually mentioned. Responsible journalism is indeed mentioned in Bédat, albeit not in paragraph 72 
but in paragraph 50, which states not only that journalists must “act in good faith in order to provide 
accurate and reliable information in accordance with the tenets of responsible journalism”, but also 
that the “concept of responsible journalism is not confined to the contents of information which is 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 
collected and/or disseminated by journalistic means” but “also embraces the lawfulness of the 
conduct of a journalist”; it also states that the “fact that a journalist has breached the law is a relevant, 
albeit not decisive, consideration when determining whether he or she has acted responsibly”. 
The latter statement has been transposed from Pentikäinen v. Finland ([GC], no. 11882/10, § 90, 
ECHR 2015), duly referred to in paragraph 50 of Bédat. Turning to the Pentikäinen judgment, its 
paragraph 90 refers to several earlier judgments by the Court, which were available in 2015 and 
in which various aspects of the concept of responsible journalism had been already developed. 

The development of the concept of responsible journalism did not stop 
with Pentikäinen, Bédat or Narodni list. A very recent example would be NIT S.R.L. v. the Republic 
of Moldova ([GC] no. 28470/12, 5 April 2022), in which the Court, citing its earlier case-law (some 
of it from the 1990s), reiterated its principled stance that the “protection of the right of journalists 
to impart information on issues of general interest is subject to the proviso that they are acting in 
good faith and on an accurate factual basis and provide ‘reliable and precise’ information in 
accordance with the ethics of journalism ..., or in other words, in accordance with the tenets of 
responsible journalism” (§ 180). In view of this steady trend, it was hardly to be expected that the 
principle of responsible journalism could be so drastically departed from, in fact thwarted in the 
instant case. Alas, the present judgment runs counter to the Court’s case-law on the matter and 
effectively reverses the gradual “unwrapping” of the manifold facets of responsible journalism. 

6.  The facet of responsible journalism which would be most relevant to the instant case is to 
be found in Kącki v. Poland (no. 10947/11, § 52, 4 July 2017), where it is postulated that 
“[r]esponsible journalism requires that the journalists check the information provided to the 
public to a reasonable extent”. There, “standards of journalistic diligence” are also underlined. 

Although the present judgment does not cite Kącki, it nevertheless contains a passage where 
this principled position is mirrored, at least to a certain extent. Namely, paragraph 69 reiterates 
(with references to the Court’s established case-law) that “distorting the truth, in bad faith, can 
sometimes overstep the boundaries of acceptable criticism”, because a “correct statement can be 
qualified by additional remarks, by value judgments, by suppositions or even insinuations, which 
are liable to create a false image in the public mind”, therefore, the “task of imparting information 
necessarily includes duties and responsibilities, as well as limits which the press must impose on 
itself spontaneously”, especially “where a media report attributes very serious actions to named 
persons, as such ‘allegations’ comprise the risk of exposing the latter to public contempt”. 
Regrettably, this important elucidation is only mentioned in the “General principles” section and 
then completely neglected in the subsequent section, in which these general principles are – or, 
rather, should be – be applied. 

Indeed, hardly anyone would argue that it is not coincidental that Article 10, which enshrines 
freedom of expression – against which personality rights, including the right to privacy, have to 
be balanced – is the only article of the Convention which explicitly mentions “duties and 
responsibilities”. 

7.  It was therefore only natural to expect that, having reiterated the Court’s principled stance 
on responsible journalism (even without using this term), the majority would examine and assess 
whether the author of the article complained of by the applicant had not “qualified” what may 
have been a “correct statement” by his own “additional remarks”, “value judgments”, 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 
“suppositions” or “insinuations” , which would be “liable to create a false image in the public mind”. 
If such “qualification“ was present, this would mean that the impugned article was a manifestation 
of journalism which was anything but responsible. 

8.  In Kącki, the Court found a violation of Article 10 in respect of the journalist, who had been 
found criminally responsible at domestic level for the defamation of a politician. Among several 
points on which a violation of Article 10 was found was the fact that the journalist had not published 
his own statements, but those made by a third person in an interview; in addition, the text of the 
interview had been sent to the politician in question in advance to ascertain whether that third 
person’s statements had been accurately cited and, possibly, to make corrections, but the text had 
been returned to the journalist without any comments or corrections. In these circumstances the 
Court held that a journalist could not always be reasonably expected to check all the information 
provided in an interview, and that there was “no reason to doubt the good faith of the journalist in 
the instant case”. 

9.  The “plot” of the present case is entirely different from that of Kącki. Some of the impugned 
statements were the author’s own statements, and where they reproduced statements from the 
Finnish Prosecutor General, the author “qualified” them with his own remarks and judgments. Also, 
although at some point the author did contact the applicant, it appears that he would not consider 
it problematic if the person concerned was not contacted at all (see paragraph 23, on the fact that the 
author of the article did not initially remember whether “they”, whoever the plural might include, 
had contacted the applicant). I surmise that for an impartial reader it would not be easy to shake off 
the impression that the contact with the applicant prior to publication of the article had been a mere 
formality or (I do not speculate which of the two would be worse) that it was intended only to obtain 
a quotation which, irrespective of what the applicant would say on the matter, could be dismissed 
as “pointless” (see paragraph 11, citing the impugned article, in which the word “pointless” is used 
this dismissive manner). 

10.  The Government claimed that the author of the article had obtained the information from 
several previously published articles and that he had verified it in a telephone interview with the 
Finnish Prosecutor General. There is no doubt about this point. Indeed, it was the Finnish Prosecutor 
General from whom the author obtained the indictment in which the applicant was mentioned. 
Moreover, according to the Government, the author had asked the applicant for comment and had 
“published his reply” (see paragraph 59). The Government did not comment on the fact that the 
“publication of the reply” had been accompanied by the dismissive word “pointless”, or the fact that 
the news portal had rejected the applicant’s request for the correction of three statements (see 
paragraph 14). 

However, what is central in this case is not wherefrom the author of the article had obtained the 
information in question, but what he made of that information for the purposes of his article and 
how he presented it to the public. 

11.  Whereas in Kącki the domestic (Polish) court which convicted the journalist held that “in the 
light of the journalist’s right to publish critical comments an individual’s right to legal protection of 
good name and reputation should also be taken into account”, notwithstanding the fact that the 
impugned statement had not been that of the journalist himself but of a third person whom the 
journalist had interviewed, and the fact that the politician in question had been given a chance to 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 
rebut the statements in the forthcoming publication but had not seized it, in the instant case the 
impugned statements were the author’s own words or they served as a basis for the author’s own 
remarks and judgments, and the author attached virtually no importance whatsoever to anything 
that the applicant would say regarding the accusations against him. 

That notwithstanding, the domestic courts assessed the impugned article as one which had 
been based on “sufficiently” or “previously” verified information and found that its author had 
acted in good faith (see paragraphs 25 and 31). In corroborating the stance of the domestic courts, 
the Government also maintained that they “had held that the factual statements in the impugned 
article had been sufficiently verified and published in good faith” (ibid.). 

The majority appear to be of the same opinion. 
I am not. 

II 

12.  Before turning to my disagreement with the majority’s assessment of the merits of the case, 
I must devote a few paragraphs to those points on which I agree with them. As will be seen, on 
certain points I do not agree one hundred per cent, so I rather should say that I concede. 

13.  The majority have upheld the applicant’s claim that the impugned statements could 
seriously tarnish his reputation and discredit him in the eyes of the public. At the same time, they 
note that the domestic courts “had regard” to the criteria laid down in the Court’s case-law for 
balancing freedom of expression with the applicant’s rights under Article 8 of the Convention, 
such as whether the article in question had contributed to a debate on a matter of public interest 
and how well known the applicant was. In the Government’s argument, the domestic courts had 
assessed the method of obtaining the information and its veracity (see paragraphs 71 and 72 of 
the judgment). 

Very good. But here’s the rub. The majority is circumspect enough to use the words “had 
regard”, not “had due regard”. However, regard which is not due is (please forgive me for this 
sounding like the infamous pejorative employed in American partisan debates) nothing but 
RINO, that is, “regard in name only”. In fact, due regard was not had to the above-mentioned 
principles as underlined in Kącki. 

14.  Another point where I do not depart in essence from the majority’s views is that the 
impugned article was aimed at prompting further investigation in Croatia into possible 
corruption on the part of the former head of State in the procurement process for military vehicles 
(see paragraph 73). This we do not know for sure (because, at least in theory, there might also 
have been other motives), but the benefit of the doubt lies with the journalist (it appears that the 
view that such an investigation would be desirable was shared by Transparency International 
Croatia; see paragraphs 8 and 73). If the aim of the journalist was such as the majority hold, it was 
absolutely legitimate; there is no doubt that the publication, as such, concerned a matter of public 
interest (see paragraph 74). 

15.  It is also true that the impugned statements did not target the applicant’s private life but 
referred to the exercise of his official duties, and that the applicant, who had been the Head of 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 
State, “la[id] himself open to close scrutiny of his every word and deed by both journalists and the 
public at large” and had to “display a greater degree of tolerance” (see paragraph 75). 

16.  Yet another point on which I agree with the majority is that “to be properly understood, 
the domestic courts’ findings must be seen in the light of the fact that they examined the article as a 
whole rather than reviewing the three impugned statements in isolation” (see paragraph 76). In 
other words, what may matter is not only the text but also the context – textual analysis must be 
supplemented by contextual analysis, which in certain instances is indispensable. Here, the majority 
refers to the recent judgment in Marcinkevičius v. Lithuania (no. 24919/20, § 85, 15 November 2022), 
predicated on this methodological stance, which the majority call “justified” (see paragraph 76). In 
that case the Court, relying on Morice v. France, [GC] no. 29369/10, § 156, 23 April 2015) reiterated the 
importance of “reading each statement in context”. The applicant in Marcinkevičius was not a 
journalist but a person who had expressed his views via a media outlet. He complained before the 
Court under Article 10, alleging a violation of his freedom of expression. The Court undertook to 
balance the rights under Articles 8 and 10. As a result, it did not uphold the domestic (Lithuanian) 
courts’ findings that the impugned statements – of which, as in the instant case, there were three – 
were all statements of fact which were not based on facts, in other words, they were all “not true”. 
To wit, the Court, having performed contextual analysis, held that one statement had been a value 
judgment, which was defendable under the Convention, and found a violation of Article 10 on that 
account. 

Here I have to make a broader comment, because while I do not object to the invocation of 
contextual analysis as such, I am not satisfied with how it has been relied on in the instant case. I 
shall come back to this issue in due course, so what is presented here are only some general 
considerations on the methodology itself. 

The distinction between statements of fact and value judgments is often palpable, evident and clear-
cut. But at times this distinction does not lend itself to easy definition (regarding the difficulties of 
drawing this distinction, see, among many authorities, Kwiecień v. Poland, no. 51744/99, 9 January 
2007; Morice v. France, cited above, and the cases cited in its § 126; and ATV Zrt v. Hungary, 
no. 61178/14, 28 April 2020). In Marcinkevičius the Court not only (once again) drew the said 
distinction, but also examined whether the value judgment in question was defendable (or 
justifiable) under the Convention. It was for the purpose of ascertaining that defendability that the 
Court invoked the contextual analysis. Indeed, in the Court’s case-law the “reading [of] each 
statement in context” is invoked for no other purpose than to ascertain whether an impugned 
statement, which is not a statement of fact but a value judgment, has a sufficient factual basis. For if it is 
not a value judgment but a statement of fact, there is no sense in speaking of any “sufficient factual 
basis”, because – in order to be defendable – a statement of fact simply has to be true. Plainly and 
simply: a statement of fact is either true or it is not; it cannot, by definition, be “sufficiently true”, 
whereas a value judgment can be – that is, if it is not completely true, it may still be “not made-up ” 
and found to rely on some set of facts, even if these are not adequately perceived and interpreted, 
and in this sense it can have a “sufficient factual basis”. The Court has held on numerous occasions 
that, while the existence of facts can be demonstrated, value judgments are not susceptible of proof 
(see, among many authorities, McVicar v. the United Kingdom, no. 46311/99, § 83, 7 May 2002, 
and Lingens v. Austria [Plenary] no. 981582, § 46, 8 July 1986, Series A no. 103). 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

Therefore, in order to reach a conclusion as regards the defendability (justifiability) under the 
Convention of a value judgment, the Court must examine and assess a specific statement in the 
context of the article or other impugned text “as a whole rather than reviewing [it] in isolation”. 
But contextual analysis, if it is invoked, does not preclude the examination of a concrete statement 
for what it represents in and of itself, and does not allow for textual examination to be replaced 
by contextual examination of the given statement. The text “as a whole” provides the context in 
which a specific statement has been placed, but the defendability of the entire text on the basis of 
its examination “as a whole” does not allow for that statement to be worded in any terms. The 
methodological stance discussed here does not imply that, once a “justifying” context has been 
established, the Court may leave aside the examination of the statement in question itself. The 
examination of the text “as a whole” is not intended to overshadow, let alone dispense with, the 
assessment of concrete impugned statement. It is an additional tool for reaching a conclusion 
regarding a specific statement. It is one of the keys but not a master-key. 

If context matters so much (an approach with which I agree in principle), then the citation 
from Marcinkevičius must also be seen in its context. That context is that, ultimately, the Court, 
having examined the three impugned statements “in the light” of the interview “as a whole”, 
found that one of these statements was a value judgment which had a sufficient factual basis, 
even if it may not have represented a proven fact. 

I will spare myself the time- and effort-consuming task of citing the Court’s abundant case-
law pointing in precisely this direction. For that, one can consult the Guide on Article 10 of the 
European Convention on Human Rights. All of the relevant cases discussed therein where the 
“sufficient legal basis” criterion was invoked by the Court for ascertaining whether certain 
statements had violated an individual’s personality rights, concerned value judgments 
exclusively (this expression does not appear in the Guide on Article 8 of the European Convention on 
Human Rights). 

17.  The majority conclude that the “article as a whole had a sufficient factual basis, as the 
domestic courts established” (see paragraph 76 of the present judgment). But they do not stop 
there, for it would be a fallacious deduction to conclude that, once the “article as a whole” has 
met the “sufficient factual basis” criterion, the same criterion has been met by every single 
statement. It is thus only logical that the majority have attempted to examine, at least to a certain 
extent, not only the “article as a whole” (which “had a sufficient factual basis”), but also the three 
impugned statements – each on its own merits. 

As we shall see, “merit”, in the common sense of the word, is indeed something which one of 
these statements contains little of. 

18.  I have no qualms in subscribing to the assessment that the first two of the impugned 
statements, like the article “as a whole”, did indeed have a sufficient factual basis, because they 
did not imply that the applicant was involved in criminal activity, but merely informed the public 
that his name had been mentioned in relation to criminal activity in the indictment issued by the 
Finnish prosecutors against other persons (see paragraphs 77 and 78). 

But beyond this point, that is, regarding the assessment of the third statement, I respectfully 
disagree. 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

III 

19.  It is high time to move from the context to the text. I shall return to the context of the 
impugned third statement in due course. 

But now let us remind ourselves of the wording of the third impugned statement, which has been 
so easily vindicated by the majority in a single paragraph, that is, paragraph 79. I believe that this 
statement deserves more. 

20.  The statement in question was worded in the following way: “the joint 
investigation undoubtedly established that Mesić participated in criminal activities” (see paragraphs 
11 and 12; emphasis added). 

How blunt. Every word – like a lash, a stripe, a dagger, a shot, a bullet, a bomb. The joint 
investigation. Undoubtedly. Established. That. Mesić. Participated. In criminal activities. 

Let no one be lulled by the verb “participated”. It is a euphemism, a thinly disguised veneer for 
the word “committed”. To say that a person “participated in criminal activities” means nothing 
other than to state that he or she “committed a criminal offence”, and maybe more than one. 

It is noteworthy that, as regards the third statement, the majority acknowledge that the “author 
of the article should have chosen his words more carefully” (see paragraph 79). This bitter 
characterization suggests nothing else but than that there must be very weighty reasons which 
would allow the given statement to be somehow exonerated under the Convention. 

21.  And yet the author of the impugned statement had maintained in the domestic court 
proceedings that “he had not been accusing the applicant of a criminal offence, but had merely 
reported that in the Finnish indictment he had been suspected of such an offence” (see paragraph 
23). 

Such ratiocinations as this should be dismissed in the same way as, for example, flat-earthers’ 
“theories”. A judicious judicial body should not state that “it cannot be said that, having regard to 
the article as a whole and [the last] two paragraphs in particular, [the author] unambiguously stated 
that the applicant participated in criminal activities”, or that “it would indeed be difficult to argue 
that, after reading the two paragraphs in question, any reader would still be under the impression 
that the applicant was ‘undoubtedly’ engaged in such activities” (see paragraph 79; emphasis added). 

Where is the “difficulty” with which “any reader” would be faced? 
I see no “difficulty” whatsoever. The author writes “undoubtedly”, the majority 

“unambiguously”. But “undoubtedly” means “unambiguously”, doesn’t it? Nothing can be asserted 
“undoubtedly” and, at the same time, not “unambiguously”, because both these words, at least 
when used to state that someone has committed a certain action, signify the same thing – that the 
action in question, “sure as can be”, was committed by that person. Dictionaries suggest a broad 
spectrum of synonyms for these words: “assuredly”, “beyond question”, “categorically”, 
“conclusively”, “decidedly”, “definitely”, “exactly”, “for sure”, “indeed”, “of course”, “on the 
nose”, “positively”, “precisely”, “really”, “sure as hell”, “surely”, “the very thing”, “truly”, 
“unconditionally”, “unmistakably”, “unquestionably”, and so on. 

22.  To conclude, the third statement is an accusation, plain and simple. It is a statement of fact – 
and it was deliberately couched in terms that defy its interpretation as a value judgment. 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

23.  It remains to be ascertained whether there were any legally established facts on which the 
impugned third statement was based. 

IV 

24.  The domestic courts considered that the article in question had been based on 
“sufficiently” or “previously” verified information and that the author had acted in good faith 
(see paragraphs 25 and 31). 

25.  The majority appear to be convinced by this argument. They state that “the press release 
of 28 June 2013 and the Kanta-Häme District Court’s judgment did indeed indicate that the article 
as a whole had a sufficient factual basis, as the domestic courts established” (see paragraph 76). 

I take this conclusion with a considerable pinch of salt. The wording of the said press release 
was quite circumspect. It did not explicitly state that the applicant was suspected of taking a bribe, 
only that the “Finnish defendants [were] suspected to have participated in promising or giving 
bribes through intermediaries in exchange for actions [by] the President of the Republic of Croatia 
and [a] general manager of a Croatian State-owned company, who were considered to have 
leverage in the procurement procedure [for] the vehicles” (see paragraph 4). In addition, contrary 
to the assertion that “[i]f someone gave a bribe, it is clear that someone on the other side received 
it” (see paragraph 11), and that that “someone” could be no one other than the applicant, it is 
quite possible that even if the money did change hands, the hands “on the other side” were not 
necessarily the applicant’s. For have we not heard of cases where the money stays with the 
intermediary, although the bribe-giver is confident that it will go all the way to the intended 
recipient? 

But let it ride. I turn to other points. 
26.  As already shown, it does not stem from the assessment that the article “as a whole” had 

a “sufficient factual basis” that each and every impugned statement had such a basis. The 
vindication of the third statement begs the question: what could its factual basis be? 

27.  It is undisputed that the “article as a whole” had a “sufficient factual basis” for asserting 
that an indictment had been issued in Finland, in which the applicant was mentioned, and that 
this mention had not been favourable, to say the least. To the extent that the author (or other 
media outlets) informed the public of this fact, this may be assessed as being beyond reproach 
under the Convention. The majority, basing themselves on the contextual analysis, conclude that 
the first two impugned statements meet this threshold, and I reiterate that I agree with this 
conclusion. 

28.  But was there a “sufficient factual basis” which would allow the author to announce urbi 
et orbi that “it was undoubtedly established that Mesić ... participated in criminal activities”? 

The answer is an emphatic no. 
There is no bridge between the “sufficient” veracity of a reference to an individual in the 

indictment, let alone an indictment issued against other persons, and the veracity of the statement 
that the given individual “participated in criminal activities”. This is a non sequitur. One may be 
referred to as a person who “participated in criminal activities” only when there is a court 
judgment by which that person is convicted. Incidentally, this is known as the presumption of 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 
innocence. As there exists abundant case-law by the Court on this matter, it would be too tedious to 
explore this topic any further. Only one remark: the majority rightly state that “under the Court’s 
case-law the degree of precision for establishing the well-foundedness of a criminal charge by a 
competent court can hardly be compared to that which ought to be observed by journalists when 
expressing opinions on matters of public concern” (see paragraph 80). This does not mean that the 
said “degree of precision”, which “ought to be observed by journalists” is zero. If a journalist makes 
a statement of fact, there must still be some factual basis for it. 

29.  If the third statement could not be based on the indictment, could it be based on the judgment 
of the first-instance court, namely the Kanta-Häme District Court, adopted on the eve of the article’s 
publication? This is not an irrelevant question, because the author was clearly aware that the 
judgment had been adopted (even if it is not clear to what extent he had apprised himself of its 
content). I shall not speculate on the relationship between the times of the judgment’s adoption and 
the article’s publication. I merely note that the latter was published immediately after the Kanta-
Häme court had delivered its judgment. Those convicted by the first-instance court were 
subsequently acquitted on appeal, but these acquittals occurred long after the publication and 
cannot be taken into consideration for the purpose of assessing whether the requisite basis existed 
at the time of publication. In this regard, the majority rightly note that the “subsequent acquittal ... 
is of no relevance because it occurred after the publication of the impugned article” (see paragraph 
78). The judgment of the first-instance court is a different matter, because the author was aware of it 
(even if not in full detail). This is clear from his observation that certain persons “have just been 
convicted of giving bribes” and that “[i]t was proven in court that one and half million euros in 
bribes” was intended for certain intermediaries, except that (as one would surmise, regrettably) he 
and some unnamed other person (he referred to himself and that other person or persons 
cumulatively as “we”) were unable to establish an actual link between the bribes and the applicant 
(see paragraph 11). At the same time, the author maintained that his awareness of the Kanta-Häme 
court’s judgment was irrelevant, because the “judgment had not been adopted at the time he had 
written the article” and it “had not been important for him, as he had been writing about the 
indictment” (see paragraph 24). 

I shall deal with these arguments later. What is important in ascertaining whether the third 
statement could be based on the Kanta-Häme court’s judgment is that, when the applicant asked the 
news portal on which the article had been published to publish a correction of the three impugned 
statements, the author maintained that the “article had not contradicted the finding in the Finnish 
judgment that [two persons] had not been found guilty of promising or giving bribes to the 
applicant”, because in any case “they had given the bribes to the two ... intermediaries, whose task 
had been to forward that money to the applicant and [another person]”, and “those intermediaries 
had then reported back that the applicant’s and [that other person’s] support had been secured” (see 
paragraph 16). 

The latter explanation does not withstand any scrutiny. 
30.  Firstly, not only had the applicant not been convicted in the case decided by the Kanta-Häme 

court, but that court attempted to dispel any suspicion that he might have “participated in criminal 
activities”. It stated that “the mere fact that Mesić was considered an important lobbying target does 
not in fact prove that he was promised or given a bribe”. It also stated that “[a]lthough Mesić’s name 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 
appears in a number of messages ... the bribe given or promised to Mesić was not presented with 
enough evidence, from the point of view of the accusation” (see paragraph 8). 

One would reasonably expect that a professional journalist who writes about matters legal 
knows that whatever is in the indictment may not only be confirmed but may also be dismissed 
by a court. This is letter A in the ABC for those writing on criminal-law matters. Once there has 
been a conviction by a court judgment, the indictment, which was a “prelude” to that conviction, 
loses any force that it might have had as regards the alleged guilt of the persons mentioned in it. 
What matters is the court’s judgment. 

31.  Secondly, the Kanta-Häme court’s judgment was not final (incidentally, it never became 
final). 

One would reasonably expect that a professional journalist who writes about matters legal 
knows that first-instance court judgments, at least in criminal cases, do not become final 
immediately, on the day of adoption. This is letter B in the ABC for journalists writing on law-
related matters. 

32.  Thirdly, the judgment was delivered by a court of first instance. A year later the appellate 
court acquitted those who had been convicted by the first-instance court. The prosecution did not 
appeal against that judgment. The appellate court did not mention the applicant in its judgment 
(see paragraph 7). 

Although, as mentioned, that subsequent acquittal may not be taken into consideration in 
assessing whether the requisite factual basis existed at the time of publication, the possibility of 
acquittal on appeal may and must be taken into consideration. One would reasonably expect that 
a professional journalist who writes about matters legal knows that there is always a possibility 
of appeal against a first-instance judgment in a criminal case. This is why many judgments by 
first-instance courts do not become final, at least in their initial form. This is letter C in the ABC 
for journalists writing on law. 

33.  If a journalist is aware of a court judgment that may disprove his opinion that someone 
“participated in criminal activities”, it is highly unprofessional and irresponsible to write about 
that judgment as though it confirmed his opinion. It is no less unprofessional and irresponsible 
to assert that the judgment is “not important” for the purposes of writing on these matters. 

A couple of rhetorical questions. First: how, if at all, does the reliance on the indictment, rather 
than the court judgment, and the obstinate defiance of the latter’s findings correspond to 
paragraph 17 of the Code of Ethics of Croatian Journalists (as applicable at the material time), 
under which, when reporting about judicial proceedings, inter alia, the presumption of innocence 
of the accused should be respected (see paragraph 38)? Second: how does it meet the tenets of 
responsible journalism? These questions could have been answered very easily in this judgment, 
had the principles underlined in Kącki (cited above) not been passed over in silence. The same 
goes for such yardsticks as “distortion of the truth”, “additional remarks”, “suppositions”, 
“insinuations” or a “false image in the public mind”, rightly mentioned by the majority in the 
“general principles” section but then not applied. 

34.  To sum up, nothing in the Kanta-Häme court’s judgment could be understood as facts 
which would support the third impugned statement, which was the statement of fact. 

35.  Here comes the most interesting part. 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

As already explained, in the Court’s case-law the contextual analysis of a statement, where it is 
examined in the light of the text “as a whole” rather than “in isolation”, is a tool for vindicating 
statements which on the surface may appear to be statements of fact, but which prove in a specific 
context to be value judgments. Thus, in Morice (cited above) the Court “[took] the view that, in the 
circumstances of the case, the impugned statements were more value judgments than pure 
statements of fact, in view of the general tone of the remarks and the context in which they were 
made, as they reflected mainly an overall assessment of the conduct of the investigating judges in 
the course of the investigation”. Having established that it considered that “[i]t thus [remained] to 
be examined whether the ‘factual basis’ for those value judgments was sufficient” (§§ 156 and 157) 
and having performed a most thorough contextual analysis, the Court found a violation of Article 
10. In a similar vein, in Marcinkevičius (cited above), the Court stated that it “acknowledged that, 
when read on its own and understood in its literal sense, such phrasing would give a strong 
indication of the impugned statement amounting to a statement of fact”, but after a thorough 
contextual analysis concluded that “the use of the word ‘obvious’, when read together with the 
applicant’s other statements and the article as a whole, was not sufficient to demonstrate that the 
sentence in question amounted to a statement of fact” (Marcinkevičius, cited above, § 85). On that 
basis a violation of Article 10 was found. 

What can one make of this? In order to proceed with contextual analysis the Court first must 
establish that the statement in question is a not a statement of fact but a value judgment. This is 
a precondition. For if the statement in question is not a value judgment, but rather a statement of fact, 
it must be based on established facts and not on a much more vague “sufficient factual basis”, the 
criterion reserved for the assessment of value judgments. 

36.  The catch is that in the instant case the majority have not undertaken the assessment of whether 
the third impugned statement is a statement of fact or a value judgment. It has already been shown that 
this statement is nothing other than a statement of fact. But in the present judgment this most 
important issue has been completely left aside. The expression “statement of fact” does not appear 
once in the entire judgment. And the expression “value judgment” appears only once – in paragraph 
67, in the “General principles” section, but it is not mentioned further, where the general principles 
are – or, rather, should be – applied. 

This is telling in itself. 

V 

37.  With regard to the statement in question, while, as already mentioned, the majority 
acknowledge that the author “should have chosen his words more carefully”, they hold at the same 
time that the “rather categorical character of that statement is significantly weakened, if not even 
contradicted, by the last two paragraphs in the impugned article” (see paragraph 79). 

This reliance on the contextual criterion in order to vindicate a statement of fact is nothing short 
of an attempt to introduce a fundamentally new methodological approach. 

38.  But let us suppose that they are right: in other words, that, notwithstanding the Court’s well-
established case-law, it may still be permissible in certain circumstances to conclude that a statement 
of fact, in order to comply with the Convention, may be based upon a “sufficient factual basis”, a 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 
criterion so far applicable only to value judgments? After all, the Guide on Article 10, as indicated 
in the disclaimer on its front page, is “[p]repared by the Registry” and “does not bind the Court”. 
Be that as it may, the Court’s case-law is an evolving body of jurisprudence, so why not initiate 
an interesting evolution in the present case? Leaving aside the fact that any “evolution” 
undertaken in this case would require it to be examined by the Grand Chamber and not by a 
Chamber, I dare to maintain that the departure from the Court’s case-law embarked on in this 
case could not be undertaken in these specific circumstances. 

This brings us back to examination of the presumed contextual support – or rather, as we shall 
see, the lack thereof – for the statement in question. 

39.  The majority find justification for the impugned third statement in the last two paragraphs 
of the article. There, the author expressed his opinion that, with regard to the applicant, the Kanta-
Häme court had not proven that the applicant was the person who had received the bribe, but 
established that the intermediary had met the applicant, after which the former had informed his 
counterparts that the latter’s support had been secured. The author also stated that the Finnish 
court had not even tried to prove that the applicant was guilty of taking a bribe, but this did not 
mean that he was not guilty. In the author’s view, responsibility for proving such guilt lay with 
the Croatian judiciary, but they were not fulfilling this obligation. The author also predicted that 
the applicant would “continue to manipulate” by relying on the fact that he had not been accused 
of anything by anyone. Further citations follow below. 

In the majority’s assessment, these considerations represent a context which vindicates the 
third impugned statement. 

Do they?! Indeed?! 
40.  The majority’s interpretation of the last two paragraphs is that they help to avoid the 

impression that the impugned third statement meant that the applicant was “‘undoubtedly’ 
engaged in criminal activities”, because that statement, read in the context of these two 
paragraphs, only “referred to the reasons why the applicant was mentioned in the indictment” 
(see paragraph 71). 

Did they?! Indeed?! 
41.  Contrary to the majority’s reading, these last two paragraphs of the article are not innocent 

at all. 
42.  Firstly, the author did not call on the Croatian authorities (judiciary) simply to investigate 

the suggestion that there had been something fishy about the procurement in question. He stated 
that Croatian judiciary were obliged to try to prove the applicant’s guilt. No less. For the author, there 
could be only one acceptable result of such an investigation. Secundum non datur. Go and do it, 
quickly. The author issued a command. He knew in advance what the right result should be. And 
he supplemented his command by the speculative prediction that, until the Croatian judiciary 
proved “that part of the indictment”, the applicant would “continue to manipulate ... by saying 
that no one [had] been accusing him of anything”. 

43.  Secondly, the reason why the Croatian judiciary were, in the author’s opinion, not 
fulfilling their “obligation” was that they were a “branch” of the “former Yugoslav secret 
service”. Any evidence for that assertion? Oh no, why bother with such trifles: the applicant knew 
it – and that had to be enough, dovoljno. 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

44.  Thirdly, as the Croatian judiciary were not doing what they were obliged to do, it was not 
only Mr Mesić who ought to be put on trial, but also “those in the judiciary who [had] been 
protecting him ... for years.” If “any reader” read the article “as a whole”, he or she could not but 
notice that the author elsewhere asserted (in a statement no less categorical than the others) that the 
current and former Principal State Attorneys of Croatia were “systematically ignoring”, “not 
investigating the case”, “not lodging an indictment” against Mr Mesić and thereby were 
“committing a criminal offence and violating an international agreement”. 

45.  One would find more such statements in the truly magnificent last two paragraphs, as well 
as in the entire article. But even those cited here more than suffice to make an objective assessment 
about who, in this version of “responsible journalism”, has the final say on matters both factual and 
legal. To argue with such statements would amount to giving them an importance which they do 
not deserve. Although the author (like anyone who issues condemnations regardless of what has 
been established by the courts) is fully entitled to think of the Croatian judiciary in that way, the 
Court should not give credit to such an outlandish breed of conspiratorial generalisations. Not only 
do statements such as those cited above, so abundant in the last two paragraphs, not whitewash the 
impugned third statement, but they themselves would require a search for contextual justification 
(in the article or in the author’s other statements), and I am not convinced this would not be an 
impossible mission. 

Take, for example, the categorical declaration that the Croatian judiciary is a “branch” of the 
“former Yugoslav secret service”. It is not “weakened” or “contradicted” but rather corroborated by 
the author’s statement that the fact that the applicant had not been indicted (in Croatia) “was not 
proof of [his] innocence, but only fuelled public suspicion that the prosecuting and judicial 
authorities were under political influence” (see paragraph 17). Likewise, the assertion that the 
applicant’s hypothetical denial of his “participation in criminal activities” (on the basis that “no one 
[had] been accusing him of anything”) would constitute “continued manipulation” on his part is not 
“weakened” or “contradicted” but rather strengthened by the assertion that the fact that two 
individuals “had not been found guilty of promising or giving bribes to the applicant... was 
irrelevant because they had given the bribes to the ... intermediaries” (see paragraph 16), in spite of 
the court’s unequivocal explanation that “the mere fact that Mesić was considered an important 
lobbying target does not in fact prove that he was promised or given a bribe”. Here the same logic 
is used as in the old joke about the mayor who bragged that his city had wireless phones a thousand 
years ago, providing as evidence the fact that archaeologists had not found any wires in that area. 

46.  More generally, the majority maintain that the impugned statements “can be seen in the 
context as describing the results of the investigation” and therefore “cannot be disassociated from 
the rest of the article, in particular the last two paragraphs, from which a careful reader may discern 
that the allegation in the indictment that the applicant had been a recipient of bribes was not 
established for lack of evidence” (see paragraph 76). This applies to the third statement as much as 
to the first two. 

I, too, am a “reader”, but perhaps I have not been “careful” enough, for I (also) “discern” 
something else, not merely that the article “described the results of the investigation” and that “the 
allegation ... that the applicant was a recipient of bribes was not established for lack of evidence”. 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

47.  For instance, I “discern” that, although the author was aware (even if not in full detail) of 
the judgment of the Kanta-Häme court, he chose to flout – or, rather, distort and misrepresent – 
it, because, firstly, the “judgment had not been adopted at the time he had written the article” 
and, secondly, it “had not been important for him, as he had been writing about the indictment”. 

One could choose to comment on these two “iron arguments” (which would require a rich 
imagination to be seen as a demonstration of good-faith and responsible journalism) in the same 
way as Stephen King’s Poke (from The Stand) used to comment on almost anything: “Do you 
believe that happy crappy?”. 

But let us nevertheless look into them. 
48.  The first “iron argument” is unpretentiously false. The author wrote that some people had 

been convicted, and referred to the court’s judgment. Thus, his article was written or at least 
completed after he learned about the judgment. Consequently, the article was not about the 
indictment or at least not about the indictment alone. It did not merely “[describe] the results of 
the investigation” but falsely implied that what had been in the indictment had been confirmed 
by the court. 

49.  As regards the second “iron argument”, it also does not hold water. Just imagine a 
journalist who claims that he “had been writing about the indictment”, on the basis of which, in 
his own words, he had already “[drawn] a conclusion that [the applicant] had participated in 
criminal activities” (see paragraph 26). Then he learns that a court judgment has been adopted, 
by which that indictment could be either upheld or rejected (in full or in part). However, he 
decides that this judgment is “not important for him”, because he already has reached his own 
conclusion. This is as if a doctor is “not interested” in whether his preliminary diagnosis has been 
confirmed or refuted by lab tests and other medical research. 

“Not important” – is this not the quintessence of irresponsible journalism? 
50.  As a “reader” who has not been “careful” enough, I also “discern” that the majority’s 

finding, to the effect that the article did not claim that “the allegation ... that the applicant was a 
recipient of bribes was not established for lack of evidence”, requires clarification. The Kanta-
Häme court’s judgment may indeed be read as positing a “lack of evidence”. But nowhere in the 
impugned article – either in the last two paragraphs, or elsewhere – was there even a hint dropped 
as to a “lack of evidence” in the legal sense, that is, a “lack” that would explain why the applicant 
was not found in the judgment to have been a bribe-taker. Instead, the author asserted that it 
would be “pointless” to consider the fact that “the Finns did not even accuse [the applicant]”, 
because “that [was] not their job” (see paragraph 11). While the Kanta-Häme court found that it 
was not “proven that [the applicant] was promised or given a bribe” (see paragraph 8), the “lack 
of evidence” dealt with in the article (including the last two paragraphs) was established not by 
that court but by the author of the article and whoever assisted him: he confessed that “they” had 
not traced the “flow of money” to anyone in Croatia, including the applicant (see paragraph 11). 
Thus, the “lack of evidence” about which the author wrote was not evidence in the legal sense, 
which the prosecution had failed to gather, but evidence in the non-legal sense, which the author 
and whoever assisted him had not gathered. 

51.  To sum up, the last two paragraphs do not, as the majority maintain, “weaken” (let alone 
“significantly”), or “contradict” the “rather categorical character of [the third] statement”. Quite 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 
the contrary, they support, corroborate and strengthen that statement. They are not mitigating but 
aggravating. The fundamentally new methodological approach introduced in this case is a non-
starter. 

VI 

52.  I am ready to accept the assessment of the Constitutional Court of Croatia, which dismissed 
the applicant’s constitutional complaint, to the effect that “the domestic courts had given sufficient 
reasons for their decisions”, which “were not arbitrary” (see paragraph 33). Had the applicant 
complained under Article 6 § 1, these arguments of “sufficient reasoning” and “not arbitrary” 
decisions might have allowed for a finding of no violation of that provision. 

But the applicant complained under Article 8. Therefore, in view of the foregoing considerations 
and with all due respect, I am unable to accept the Constitutional Court’s finding that the “case did 
not disclose a breach of the applicant’s constitutional right to be presumed innocent” (ibid.). 

Because it did. 
53.  I consider that the reasoning with regard to the third impugned statement – which is confined 

to one single, laconic paragraph 79 – ought to have been addressed differently. To cut a long story 
short (some would say that it is already too long, but gratuitously cropped reasoning of judgments 
tends to prolong dissents), below is my proposal, or synopsis, of an alternative reasoning on this 
issue. It ought to include the following elements: 

(a) The parties disagreed as to whether the third statement was true and, if not, whether the 
author had acted in good faith and sufficiently verified the accuracy of this statement before 
publishing it. 

(b) It was suggested in the article that the joint investigation “undoubtedly” established that the 
applicant had participated in criminal activities. This statement was not corroborated by the findings 
of the Kanta-Häme court. On the contrary, the court’s judgment suggests otherwise, stating that the 
mere fact that the applicant was considered an “important lobbying target” did not mean that he 
had been promised or received a bribe, and that the prosecution did not present enough evidence to 
prove his involvement. The Court cannot therefore agree with the domestic courts’ finding that the 
third statement was accurate and that its veracity was substantiated, inter alia, by the judgment. 
Moreover, once the judgment had been adopted, the press release issued by the Office of the Finnish 
Prosecutor General on 28 June 2013 could no longer serve as evidence of that statement’s veracity. 

(c) As regards the method of obtaining the information, it is evident that when the impugned 
article was published the author was already aware that, one day previously, the Kanta-Häme court 
had adopted its judgment in the case discussed in his article. This is clear from the first impugned 
statement, which suggested that the applicant had received bribes from accused individuals “who 
have just been convicted of giving bribes”. It is not clear whether the author was aware of the 
judgment’s content and, if so, to what extent. But this question may be left open, as in any case there 
has been a violation of Article 8 for the following reasons. 

(d)  If the author was aware of the content of the judgment, specifically of the court’s findings 
regarding the applicant, then he did not act in good faith, since he deliberately published the third 
impugned statement, which distorted the truth. That statement, read together with the last two 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 
paragraphs of the impugned article, gave readers the impression that, although the applicant had 
“undoubtedly” participated in criminal activities by accepting a bribe, the only reasons he had not 
been prosecuted were because the Finnish judiciary lacked jurisdiction to do so and because the 
Croatian prosecution and judicial authorities had for their part been unwilling to take such action, 
since they were a “branch” of the “former Yugoslav secret service” and “under political 
influence”. This is contrary to the findings in the Kanta-Häme court’s judgment. 

(e) Responsible journalism requires journalists to check the information provided to the public 
to a reasonable extent (see Kącki v. Poland, cited above, § 52). If the author – who was clearly aware 
of the Kanta-Häme court’s judgment – was nonetheless not (fully) aware of its content, the Court, 
having regard to its case-law, considers that, given the seriousness of the allegations levied 
against the applicant, the author was under an unconditional obligation to seek more information 
prior to publication. In the circumstances of the case such an obligation was only reasonable. 

(f) For these reasons, the Court is unable to agree with the domestic courts’ findings that the 
third statement had been based on “sufficiently” or “previously” verified information and that 
the author had acted in good faith. The domestic courts did not sufficiently weigh up the interests 
at stake, in compliance with the criteria laid down in the Court’s case-law for balancing freedom 
of expression against the applicant’s rights under Article 8. 

(g) The foregoing considerations are sufficient for the Court to conclude that the domestic 
courts failed to strike the requisite fair balance between the applicant’s right to respect for his 
private life and the right of the news portal to freedom of expression, and thus to comply with 
their positive obligation under Article 8 to ensure effective respect for the applicant’s private life, 
in particular, his right to respect for his reputation. There has accordingly been a violation of 
Article 8. 

VII 

54.  I finish where I started – by reiterating that this judgment sets a very low standard for the 
protection of personality rights against trial by media. Not only does it forcefully and resolutely depart 
from the tenets of responsible journalism – it effectively encourages and promotes journalism 
which I have difficulty in describing other than as irresponsible. 

I only hope that this judgment – assuming the case is not re-examined by the Grand Chamber, 
a re-assessment for which it cries out, – does not become a precedent that is followed in 
subsequent cases. Hope springs eternal. 

55.  Lastly, I would again state that readers of this opinion should not be distracted by the fact 
that the applicant was (and still is) a public figure. My quixotic objections to this most unfortunate 
judgment are not in the least related to the applicant’s status. 

Next time it may be someone else. It is hardly necessary to remind ourselves of the Niemöller 
principle. Nor for whom the bell tolls. 


