
 

La Corte EDU sulla violazione del diritto alla reputazione in un caso di pubblicazione di notizie 

denigratorie a danno di un primario 

(CEDU, sez. I., sent. 27 aprile 2023, ric. n. 6950/13) 

 

La Corte EDU si pronuncia sul caso di una cittadina azera, la quale ha lamentato la violazione 

dell’art. 8 della Convezione e, segnatamente, la violazione del diritto alla sua reputazione. Più in 

particolare, la ricorrente - in seguito alla sua nomina di primario presso l'ospedale centrale del 

distretto di Gazakh - ha subito, da parte di alcuni quotidiani nazionali, diversi attacchi denigratori. 

Le notizie divulgate riferivano passate vicende riguardanti il fratello della ricorrente coinvolto anni 

prima in un tentato colpo di Stato e, per questo, condannato all’ergastolo. In seguito a tali 

pubblicazioni la ricorrente è stata licenziata e di qui non solo la pretesa reintegrazione nel posto di 

lavoro ma anche l’esperimento di un’azione risarcitoria avviata nei confronti del giornale, che i 

tribunali nazionali hanno rigettato. 

Nel merito i Giudici di Strasburgo hanno osservato che l'art. 8 della Convenzione richiede sempre il 

giusto contemperamento tra i pertinenti interessi concorrenti che, in questo caso, sono il diritto al 

rispetto della vita privata e il diritto alla libertà di espressione. Per la Corte, lo scopo principale di 

tutti gli articoli pubblicati è stato quello di attaccare personalmente la ricorrente, poiché le 

dichiarazioni non criticavano né le capacità professionali né la sua condotta, e ha ritenuto le brevi 

argomentazioni fornite dai tribunali nazionali insufficienti a dimostrare se le dichiarazioni rese 

fossero compatibili con l'etica del giornalismo e se avessero oltrepassato i limiti consentiti della 

libertà di espressione. A giudizio della Corte, quindi, quel giusto esercizio di bilanciamento tra gli 

interessi in gioco non è stato adeguatamente operato e, per conseguenza, ha ritenuto violato l'articolo 

8 della Convenzione.  

 

*** 

 

 

 

FIRST SECTION 

CASE OF XXX v. AZERBAIJAN 

(Application no. 6950/13) 

JUDGMENT  

STRASBOURG  

27 April 2023 

 

https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%226950/13%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%226950/13%22]}


  

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the Convention. It may be 

subject to editorial revision. 

In the case of XXX v. Azerbaijan, 

The European Court of Human Rights (First Section), sitting as a Chamber composed of: 

 Marko Bošnjak, President, 

 Péter Paczolay, 

 Krzysztof Wojtyczek, 

 Alena Poláčková, 

 Lətif Hüseynov, 

 Gilberto Felici, 

 Erik Wennerström, judges, 

and Renata Degener, Section Registrar, 

Having regard to: 

the application (no. 6950/13) against the Republic of Azerbaijan lodged with the Court under Article 

34 of the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms (“the 

Convention”) by an Azerbaijani national, Ms XXX (“the applicant”), on 14 January 2013; 

the decision to give notice to the Azerbaijani Government (“the Government”) of the application; 

the parties’ observations; 

Having deliberated in private on 21 March 2023, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

INTRODUCTION 

1.  The application mainly concerns the applicant’s complaint about the domestic courts’ failure to 

protect her right to her reputation and raises issues mainly under Article 8 of the Convention. 

THE FACTS 

2.  The applicant was born in 1959 and lives in Gazakh. She was represented by Mr E. Sadigov, a 

lawyer based in Azerbaijan. 

3.  The Government were represented by their Agent, Mr Ç. Əsgərov. 

4.  The facts of the case may be summarised as follows.  

I. BACKGROUND 

5.  The applicant’s brother, XXX, was the head of the Gazakh regional office of OMON, a special 

police force established within the Ministry of Internal Affairs of the Azerbaijan Soviet Socialist 

Republic in 1990. He was arrested and prosecuted in relation to the attempted coup d’état in March 

1995. He was sentenced to death but, following the abolition of capital punishment in Azerbaijan in 

1998, his sentence was commuted to one of life imprisonment, which he is serving to date. 

6.  By an order of the head physician of the Gazakh District Central Hospital dated 19 August 2011, 

the applicant was appointed the head physician of that hospital’s outpatient clinic. 

II. THE DISPUTED ARTICLES 

7.  Following the applicant’s appointment as head physician, several articles about her were 

published in the Gündəlik Bakı newspaper between 23 August and 10 September 2011. The first 

article was published under the title “Relatives of the government’s enemies appointed to posts” 

https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%226950/13%22]}


(Hakimiyyətin düşmənlərinin qohumları vəzifəyə təyin edilir) with the subtitle “The sister of an OMON 

member has become Gazakh’s head physician XXX is the sister of XXX, who participated in the coup 

d’état” (OMON-çunun bacısı Qazaxın baş həkimi oldu. Şəhla Əmiraslanova dövlət çevrilişində iştirak edən 

Elçin Əmiraslanovun bacısıdır). The article started with some general statements about the 

appointment to various posts of persons who had previously opposed the State, as well as their 

relatives. It then mentioned the OMON events and went on to question the applicant’s appointment 

to the post of head physician. The relevant parts read as follows: 

“... When XXX was imprisoned, many of his relatives, including his sister XXX started to ... 

express her protest in the most severe form ... our goal is not to remind people how XXX went 

against the State authorities. The issue is that the same XXX was appointed head physician of 

the outpatient clinic of the Gazakh District Central [Hospital] yesterday. The brother’s name is 

mentioned ... in relation to a crime ... the sister is appointed head physician. It is an interesting 

contradiction, a real paradox ... 

... [D]ear residents of Gazakh! XXX ‘s sister XXX will ‘serve’ you. Many of you know the 

Gazakh commander of OMON well. For those who do not know XXX, a reminder once again: 

this is the same XXX who maligned (daşa basırdı) the State authorities when XXX was detained. 

Interesting, could [the Health Minister] O.S. not find another person to appoint to the post of 

head physician ...? Maybe he is not aware of this matter? According to the information that we 

received, eight persons came forward as candidates for the post ... S.H., ..., an experienced 

doctor, was also among them. It is surprising that XXX’s sister XXX has been appointed head 

physician when there was such a candidate. How does it happen that XXX is appointed when 

there are eight candidates for that post? 

No doubt that the greatest responsibility in this matter falls on R.H., the head of the Gazakh 

District Executive Authority...What happened to traditions of statehood? ... [A]ccording to what 

criteria did XXX, sister of XXX who was accused of attempting a coup d’état and whose 

participation in it has been proved, ‘excel’ in comparison with the other candidates for the post 

of head physician ... ? Thanks to what qualities does XXX deserve this post? 

... It appears that many have forgotten or ‘have been made to forget’ XXX’s actions in defence 

of her brother XXX, who was ... convicted in connection with ... the OMON events ... 

In any case, given there were a sufficient number of deserving (layiqli) candidates ... XXX’s 

appointment shows certain persons’ perfunctory attitude towards ... the protection of State 

interests. It appears that the Health Minister O.S. is not aware of this matter.” 

8. The second article was entitled “Do R.H. and O.S. take care of OMON members?” (R.H.-la O.Ş. 

OMON-çulara qayğı göstərir?) and had the subtitle “Why has XXX’s sister XXX been appointed to the 

post of head physician?” The article contained similar text to the previous one. Some other parts 

read as follows: 

“... [The] sister of an OMON member ... works as head physician. ... Health Minister O.S. has 

approved the order [for the appointment]. The request (təqdimat) was made by ... R.H. ... 

... by bringing XXX to this post R.H. has undermined State interests ...” 

9.  The third article was entitled “One of the twins serves the State, the other the coup d’état”, had the 

subtitle “XXX is OMON member’s twin sister” and contained similar text to the previous two 

articles. 

10.  The fourth article was entitled “Undesirable fact in the Ministry of Health. Sister of OMON 

member is in office XXX performs her duties”. The author of the article noted that “abnormal events” 



had occurred in the health system after O.S.’s appointment as the Minister. As an example, the 

author described the case of K.V., a doctor against whom criminal proceedings for abuse of power 

had been instituted, and noted that K.V. was now free and working as the deputy director of the 

Drugs Centre. The author then brought up the applicant’s appointment as a second example, using 

similar expressions and opinions to those appearing in the previous articles. 

11.  According to the applicant, following the publication of the above-mentioned articles, on 12 

September 2011 R.H., the head of the Gazakh District Executive Authority, asked her to write a letter 

of resignation, which she refused to do. 

12.  On the same day the applicant was dismissed from the post of head physician and returned to 

her previous post of physician (həkim-terapevt). 

III. THE APPLICANT’S ACTION AGAINST HER EMPLOYER 

13.  On 19 September 2011 the applicant brought proceedings against her employer, asking for 

reinstatement to the post of head physician and payment of compensation for lost earnings. 

14.  On 18 November 2011 the Gazakh District Court dismissed the applicant’s claims, finding that 

labour legislation requirements had been breached when she had been appointed head physician. 

In particular, it held that no written contract had been concluded with the applicant and that the 

post of head physician did not exist in the hospital’s staff schedule. 

15.  By judgments of 15 February 2012 and 13 July 2012 the Ganja Court of Appeal and the Supreme 

Court respectively dismissed the applicant’s appeals. 

IV. THE APPLICANT’S CIVIL ACTION AGAINST THE NEWSPAPER 

16.  It appears that on 16 September 2011 the applicant asked the editor-in-chief of Gündəlik Bakı to 

issue a retraction, which he refused to do. Following that, on an unspecified date in October 2011 

the applicant brought proceedings against him and the authors of the articles. She asked for a 

retraction and an apology addressed to her and her family members and compensation for 

pecuniary and non-pecuniary damage. She submitted, among other things, that she had been using 

the last name “XXX” for the last twenty-six years, following her marriage. 

17.  On 8 February 2012 the Yasamal District Court dismissed the applicant’s claims (no copy of the 

judgment is available in the case file). 

18.  The applicant lodged an appeal (no copy is available in the case file), complaining that the first-

instance court had failed to examine the circumstances of the case and that it was apparent from the 

articles and the frequent mention that she was XXX’s sister that the authors’ sole purpose was to 

attack her. 

19.   On 25 May 2012 the Baku Court of Appeal upheld the lower court’s judgment. It held that the 

following were facts: 

(i) the applicant’s maiden name was XXX; 

(ii) XXX was her brother and had been convicted of an offence; and 

(iii) she had been appointed to the post of head physician and later dismissed from that post. 

It further held that opinions expressed in the articles about the applicant and her brother and her 

appointment to a new post were value judgments with a sufficient factual basis, without noting 

specifically which opinions. It noted that those value judgments were protected by the defendants’ 

right to freedom of expression and the right to criticise the work of public officials, including doctors, 

and that therefore the defendants did not bear any civil liability for expressing those judgments. The 

court also held that public officials, including doctors, should be more tolerant of criticism compared 

with others. 



20.  On 13 August 2012 the applicant lodged a cassation appeal. She submitted that the appellate 

court had failed to consider that the defendants had abused their right to freedom of expression, 

resulting in a violation of her right to respect for her private life. The applicant argued that the 

disputed articles had sought to exaggerate the applicant’s appointment and to present it as treason 

by the State officials who had approved her appointment, because of her brother’s conviction. She 

further submitted that she had been dismissed from her post following the publication of those 

articles. 

21.  On 2 October 2012 the Supreme Court dismissed the applicant’s cassation appeal, reiterating the 

appellate court’s reasoning. 

RELEVANT LEGAL FRAMEWORK 

22.  The relevant provisions of domestic law were summarised in Khadija Ismayilova v. 

Azerbaijan ((no. 3), no. 35283/14, §§ 24-28, 7 May 2020). 

THE LAW 

I. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 8 OF THE CONVENTION CONCERNING THE 

APPLICANT’S RIGHT TO HER REPUTATION 

23.  The applicant complained that the domestic courts’ failure to grant her claims against the 

newspaper had breached her right to her reputation as guaranteed by Article 8 of the Convention, 

which reads as follows: 

“1.  Everyone has the right to respect for his private and family life, his home and his 

correspondence. 

2.  There shall be no interference by a public authority with the exercise of this right except 

such as is in accordance with the law and is necessary in a democratic society in the interests of 

national security, public safety or the economic well-being of the country, for the prevention of 

disorder or crime, for the protection of health or morals, or for the protection of the rights and 

freedoms of others.” 

A. Admissibility 

24.  In the present case, the publications, including their headings, contained disparaging statements 

about the applicant (contrast Vučina v. Croatia (dec.), no. 58955/13, § 38, 24 September 2019). They 

stated that the applicant did not deserve to be appointed to the post of head physician because of 

the conviction of her brother, who was portrayed as an enemy of the State, and her alleged reaction 

to his imprisonment (see paragraphs 7-10 above). 

25.  The Court reiterates that the right to protection of reputation is a right which is protected by 

Article 8 of the Convention as part of the right to respect for private life. In order for Article 8 to 

come into play, an attack on a person’s reputation must attain a certain level of seriousness and in a 

manner causing prejudice to personal enjoyment of the right to respect for private life (see Axel 

Springer AG v. Germany [GC], no. 39954/08, § 83, 7 February 2012). This requirement covers social 

reputation in general as well as professional reputation in particular (see Denisov v. Ukraine [GC], 

no. 76639/11, § 112, 25 September 2018). The Court considers that the statements made in the 

disputed articles affected the applicant’s private life to such a degree as to engage Article 8 of the 

Convention. That provision is therefore applicable to the circumstances arising in the present case. 

26.  The Court notes that this complaint is neither manifestly ill-founded nor inadmissible on any 

other grounds listed in Article 35 of the Convention. It must therefore be declared admissible. 

https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2235283/14%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2258955/13%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2239954/08%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2276639/11%22]}


B. Merits 

1. The parties’ submissions 

27.  The applicant argued that the articles had been written in bad faith and with the intention of 

persecuting her solely because of her brother’s conviction. She further argued that the domestic 

courts dismissed her claims against the newspaper for the same reason. 

28.  The Government did not submit any particular arguments in respect of this complaint. 

2. The Court’s assessment 

29.  The Court notes that the issue in the present case does not stem from an act undertaken by the 

State but the alleged inadequacy of the protection afforded by the domestic courts to the applicant 

in respect of her right to respect for her private life. It reiterates that the positive obligation inherent 

in Article 8 of the Convention may oblige the State to adopt measures designed to secure respect for 

private life, even in the sphere of the relations of individuals between themselves. The applicable 

principles are, nonetheless, similar, and regard must be had to the fair balance that has to be struck 

between the relevant competing interests (see De Carvalho Basso v. Portugal (dec.), 

no. 73053/14 and 33075/17, § 44, 4 February 2021, with further references). 

30.  The relevant general principles concerning the fair balance to be struck between the right to 

respect for private life and the right to freedom of expression were summarised in Couderc and 

Hachette Filipacchi Associés v. France ([GC], no. 40454/07, §§ 83-93, ECHR 2015 (extracts)). In 

particular, the relevant criteria for the balancing exercise include whether publication contributed 

to a debate of general interest, the degree to which the applicant was known in society, his or her 

prior conduct, and the content, form and consequences of the publication. 

31.  The Court notes that, in the present case, the disputed articles were published a few days after 

the applicant’s appointment as head physician (see paragraph 7 above). The domestic courts did not 

rule on whether they contributed to any debate on a matter of public interest. In this connection, the 

Court observes that even though in the fourth article there was some discussion on alleged criminal 

proceedings against another doctor (see paragraph 10 above), the main purpose of all the articles, as 

appears from their headings and texts, was to attack the applicant. While questioning and criticising 

the applicant’s appointment as head physician, the authors of the articles emphasised the fact that 

she was the sister of a person who had been convicted of participation in the attempted coup 

d’état. They presented her appointment as “a real paradox”, as showing a “perfunctory attitude 

towards ... protection of State interests”, disrespecting “statehood traditions”, an “undesirable fact” 

and so on (see paragraphs 7-10 above). The articles contained nothing whatsoever concerning the 

applicant’s professional skills as a physician, or any suggestion that she was unfit for the post of 

head physician because of a lack of any such skills or that she had committed any illegal or 

unprofessional act during her career. In such circumstances, the Court does not see how those 

articles, and, in particular, the statements contained therein could have contributed to any debate 

on a matter of public interest. 

32.  The Court notes next that despite the statement made in the articles that the applicant had been 

publicly protesting against the State authorities when her brother was detained, the domestic courts 

did not make any assessment regarding the applicant’s prior conduct and whether she was 

previously known to the public on account of her alleged protests or for any other reason 

(compare Văcean v. Romania, no. 47695/14, § 41, 16 November 2021). They simply noted that holders 

of public posts, including doctors, should be more tolerant of criticism. In this connection, the Court 

notes that it has previously held that a private person can enter the public domain with his or her 

conduct and association with a public person. However, in those cases the Court also assessed 

https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2273053/14%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2233075/17%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2240454/07%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2247695/14%22]}


whether the information disclosed primarily concerned the public figure and did not touch the core 

of the private person’s privacy (see Dupate v. Latvia, no. 18068/11, § 55, 19 November 2020). 

33.  The Court firstly notes that nothing in the case file shows that the applicant has ever sought any 

public attention (compare Marina v. Romania, no. 50469/14, § 76, 26 May 2020). Moreover, it reiterates 

that, even where a person is known to the general public, he or she may rely on a “legitimate 

expectation” of protection and respect for his or her private life. Thus, the fact that an individual 

belongs to the category of public officials cannot in any way authorise the media to violate the 

professional and ethical principles which must govern their actions or legitimise intrusions into 

private life, even though such persons exercise official functions (see Sousa Goucha v. Portugal, 

no. 70434/12, § 41, 22 March 2016, with references therein). The domestic courts should therefore 

have given reasons as to why the simple fact of being a physician reduced the expectation of 

protection of the applicant’s right to respect for her private life (compare Marina, cited above, § 67). 

This was all the more important as the statements in the articles did not criticise the applicant’s 

professional abilities or conduct, but only the applicant personally. 

34.  With regard to the content, form and consequences of the publications, the Court notes the 

following. Firstly, although the applicant had not used her maiden name after her marriage, the 

authors deliberately chose to use that name in order to show her family tie to her brother. As already 

mentioned, the applicant was frequently referred to as “XXX’s sister” in the titles of the articles and 

throughout their text and her appointment was presented as a failure by the State officials to protect 

State interests (see paragraph 31 above). The Court also does not overlook the fact that several days 

after the articles were published, the applicant was dismissed from the post of head physician. 

35.  When examining the applicant’s claims against the newspaper, the domestic courts found that 

certain elements, such as the applicant’s maiden name, her being XXX’s sister, his conviction, and 

her appointment to and later dismissal from the post of head physician, were facts, whereas the 

expressions used in respect of the applicant personally and her brother were value judgments which 

had had a sufficient factual basis. The courts further held, without clarifying which statements 

exactly they considered to be value judgments, that those opinions were protected by the 

defendants’ right to freedom of expression and right to criticise the work of public officials, 

including doctors (see paragraphs 19 and 21 above). 

36.  The Court notes that such brief reasoning as was provided by the domestic courts is not 

compliant with the general principles established under the Court’s case-law (see paragraphs 29-30 

above) and does not demonstrate that the courts had duly examined whether the statements made 

about the applicant were compatible with the ethics of journalism and whether they had 

overstepped the permissible bounds of freedom of expression. Neither does it demonstrate that the 

courts carried out an adequate assessment of all the relevant circumstances and duly considered the 

importance and scope of the applicant’s right to respect for her private life, which was one of the 

two Convention rights at stake in the present case, both rights being of equal importance 

(compare Khadija Ismayilova (no. 3), cited above, § 76). 

37.  Taking into account the domestic courts’ reasoning and conclusions in the present case, it cannot 

be established that they conducted an adequate balancing exercise between the applicant’s right to 

respect for her private life and the newspaper’s freedom of expression (contrast De Carvalho Basso, 

cited above, § 53, and compare Sipoş v. Romania, no. 26125/04, § 38, 3 May 2011; Sağdıç v. Turkey, 

no. 9142/16, § 44, 9 February 2021; and Văcean, cited above, § 54). 

38.  The foregoing considerations are sufficient to enable the Court to conclude that the respondent 

State has failed to fulfil its positive obligations under Article 8 of the Convention. There has 

accordingly been a violation of that provision. 

https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2218068/11%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2250469/14%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2270434/12%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2226125/04%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%229142/16%22]}


II. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 8 OF THE CONVENTION ON ACCOUNT OF THE 

APPLICANT’S DISMISSAL FROM THE POST OF HEAD PHYSICIAN 

39.  The applicant complained under Article 8 of the Convention that her dismissal from the post of 

head physician had violated her right to respect for her private life. 

40.  The Government argued that this complaint had been lodged outside the six-month time-limit. 

The applicant disagreed, noting that she had submitted the first letter indicating her wish to lodge 

an application with the Court on 12 January 2013. 

41.  In the present case, while the first letter indicating the applicant’s wish to lodge an application 

with the Court under Articles 6 and 8 of the Convention was itself dated 12 January 2013, the 

envelope containing that letter was postmarked 14 January 2013. The Court observes that the civil 

proceedings concerning the applicant’s action contesting her dismissal ended with the Supreme 

Court’s judgment of 13 July 2012. The Court refers to the general principles concerning the 

calculation of the six-month period summarised in Sabri Güneş v. Turkey ([GC], no. 27396/06, §§ 39-

42, 29 June 2012). It reiterates that where an applicant is entitled to be served automatically with a 

copy of the final domestic decision, the object and purpose of Article 35 § 1 of the Convention are 

best served by counting the six-month period as running from the date of service of the copy of the 

written decision, irrespective of whether that decision was previously delivered orally (see Akif 

Hasanov v. Azerbaijan, no. 7268/10, § 27, 19 September 2019). However, despite the Government’s 

explicit objection in relation to the six-month time-limit, the applicant, who was represented by a 

lawyer who should have been aware of the Court’s case-law in this regard, neither argued that she 

had been served a copy of the final judgment on a different date, nor presented any document 

showing the date of the service of the relevant judgment. The Court recalls that under Rule 47 (§ 3.1 

(b)) of the Rules of Court, the application form shall be accompanied by, inter alia, copies of 

documents and decisions showing that the applicant has complied with the time-limit contained in 

Article 35 § 1 of the Convention. In such circumstances, the Court cannot but conclude that the 

applicant has not complied with the six-month rule laid down under Article 35 § 1 of the Convention 

(compare Sabri Güneş, cited above, § 60). It follows that this complaint must be rejected under Article 

35 §§ 1 and 4 of the Convention for non-compliance with the six-month time-limit. 

III. OTHER ALLEGED VIOLATIONS OF THE CONVENTION 

42.  The applicant also complained under Article 14 of the Convention taken together with Article 8 

that she had suffered discrimination as a result of the publication of the disputed articles and her 

dismissal from the post of head physician on the grounds of her brother’s political views and 

criminal conviction. 

43.  The Government argued that the applicant had failed to raise this complaint before the domestic 

courts. The applicant disagreed. 

44.  The Court does not find it necessary to examine this objection for the reasons set out below. 

45.  The Court firstly notes that in so far the applicant’s Article 14 complaint relates to her dismissal 

from the post of head physician, having regard to its case-law on the lack of an independent 

existence of Article 14 of the Convention (see Molla Sali v. Greece [GC], no. 20452/14, § 123, 

19 December 2018) and its conclusion in respect of the applicant’s Article 8 complaint concerning 

her dismissal (see paragraph 41 above), this part of the complaint must be dismissed for non-

compliance with the six-month time-limit. 

46.  As to the part of the complaint relating to the applicant’s right to her reputation, having regard 

to its conclusions under Article 8 of the Convention (see paragraphs 29-38 above), the facts of the 

case and the parties’ submissions, the Court considers that there is no need to decide on the 

https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2227396/06%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%227268/10%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2220452/14%22]}


admissibility and merits of the above-mentioned complaint (compare Centre for Legal Resources on 

behalf of Valentin Câmpeanu v. Romania [GC], no. 47848/08, § 156, ECHR 2014). 

IV. APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

47.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols thereto, 

and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only partial reparation 

to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to the injured party.” 

A. Damage 

48.  The applicant claimed 40,000 euros (EUR) in respect of non-pecuniary damage. 

49.  The Government did not submit any comments. 

50.  The Court considers that the applicant has suffered non-pecuniary damage which is not 

sufficiently compensated for by the finding of a violation of Article 8 of the Convention. Making its 

assessment on an equitable basis, it awards the applicant EUR 4,500 in respect of non-pecuniary 

damage. 

B. Costs and expenses 

51.  The applicant did not submit any claims in respect of the costs and expenses. 

52.  There is therefore no call to award her any sum under this head. 

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY, 

1. Declares the complaint under Article 8 of the Convention concerning the applicant’s right to her 

reputation admissible and the complaint under Article 8 of the Convention and part of the complaint 

under Article 14 of the Convention taken together with Article 8 concerning the applicant’s dismissal 

from the post of head physician inadmissible; 

2. Holds that there has been a violation of Article 8 of the Convention in respect of the applicant’s 

right to her reputation; 

3. Holds that there is no need to examine the admissibility and merits of the complaint under 

Article 14 of the Convention taken together with Article 8 in so far as it relates to the applicant’s 

right to her reputation; 

4. Holds 

(a) that the respondent State is to pay the applicant, within three months from the date on which the 

judgment becomes final in accordance with Article 44 § 2 of the Convention, EUR 4,500 (four 

thousand five hundred euros), plus any tax that may be chargeable, in respect of non-pecuniary 

damage, to be converted into the currency of the respondent State at the rate applicable at the date 

of settlement; 

(b) that from the expiry of the above-mentioned three months until settlement simple interest shall 

be payable on the above amount at a rate equal to the marginal lending rate of the European Central 

Bank during the default period plus three percentage points; 

https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2247848/08%22]}


5. Dismisses the remainder of the applicant’s claim for just satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 27 April 2023, pursuant to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules 

of Court. 

Renata Degener Registrar 

Marko Bošnjak President 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


