
Dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 

 

La CEDU sulla libertà di espressione  

(CEDU, sez. III, sent. 8 ottobre 2019, ric. n. 29097/08) 

 

La Corte EDU evidenzia come  nel caso in esame risulta essere pacifico tra le parti il 

riconoscimento dell'interferenza dello Stato con il diritto alla libertà di espressione del richiedente. 

I giudici di Strasburgo evidenziano come l'interferenza con questo diritto non "era necessaria in 

uno stato democratico", come sancito dall'articolo 10 della convenzione. Questo perché i tribunali 

nazionali non hanno prestato attenzione al fatto che le dichiarazioni oggetto della restrizione, non 

erano frutto del richiedente, ma erano state rilasciate da un'altra persona in un'intervista. Inoltre il 

richiedente aveva registrato e rappresentato accuratamente le parole del terzo, che non erano prive 

di una base fattuale, avendo agito dunque, in buona fede per fornire informazioni "affidabili e 

precise" in conformità con l'etica del giornalismo. Per la Corte, il fatto che i tribunali russi non 

abbiano fornito "motivi particolarmente forti" per questa interferenza che ha seriamente ostacolato 

un contributo della stampa ad una discussione su questioni di interesse pubblico, è sufficiente per 

concludere che sono state applicate norme non conformi ai principi incorporati nell'articolo 10 

della convenzione. 

 

*** 

 

 
 

THIRD SECTION 

CASE OF VLADIMIR USHAKOV v. RUSSIA  

(Application no. 15122/17)  

JUDGMENT 

STRASBOURG 

18 June 2019 

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the Convention. It may be 

subject to editorial revision. 

In the case of Vladimir Ushakov v. Russia, 

The European Court of Human Rights (Third Section), sitting as a Chamber composed of: 

Vincent A. De Gaetano, President, 

Georgios A. Serghides, 

Paulo Pinto de Albuquerque, 

Helen Keller, 

Dmitry Dedov, 

Branko Lubarda, 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

Alena Poláčková, judges, 

and Stephen Phillips, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 28 May 2019, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

 (palatino linotype, 11, intestazione comprensiva dei nomi del collegio centrata e il resto della 

sentenza giustificato, interlinea dell’intero file multipla – 1,15, rientri e spaziature “0”) 

 

THIRD SECTION 

CASE OF NADTOKA v. RUSSIA (No. 2) 

(Application no. 29097/08)  

JUDGMENT 

STRASBOURG 

8 October 2019 

  

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the Convention. It may be 

subject to editorial revision. 

In the case of Nadtoka v. Russia (No. 2), 

The European Court of Human Rights (Third Section), sitting as a Chamber composed of: 

Vincent A. De Gaetano, President, 

Georgios A. Serghides, 

Paulo Pinto de Albuquerque, 

Helen Keller, 

Dmitry Dedov, 

Branko Lubarda, 

María Elósegui, judges, 

and Stephen Phillips, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 17 September 2019, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 29097/08) against the Russian Federation lodged with 

the Court under Article 34 of the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental 

Freedoms (“the Convention”) by a Russian national, Ms Yelena Mikhaylovna Nadtoka (“the 

applicant”), on 16 May 2008. 

2.  The applicant was represented by Ms G. Arapova, a lawyer practising in Voronezh. The Russian 

Government (“the Government”) were represented initially by Mr G. Matyushkin, the 

Representative of the Russian Federation to the European Court of Human Rights, and then by his 

successor in that office, Mr M. Galperin. 

3.  The applicant alleged that there had been a disproportionate interference with her right to 

freedom of expression. 

4.  On 6 May 2013 notice of the application was given to the Government. 

https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2229097/08%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2229097/08%22]}


www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

THE FACTS 

 THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

5.  The applicant was born in 1957 and lives in Novocherkassk, the Rostov Region. 

6.  The applicant is a journalist who, at the material time, was editor-in-chief of Chastnaya 

Lavochka (Частная Лавочка), a local newspaper with a circulation of 2,500 distributed in 

Novocherkassk (“the newspaper”). 

The publication of 29 March 2007 

7.  On 29 March 2007 the newspaper published, in its issue no. 12 (434) in the section “Our 

interviews”, an interview conducted by the applicant with N.K., the leader of a 

Cossacks’ movement “Vsevelikoye Voysko Donskoye” (“Всевеликое Войско Донское” – “the Great 

Army of the Don”). The article was headlined “We are not the type of Cossacks who are just all 

talk and no walk” (“Мы не те казаки, что занимаются базарами”). 

8.  The interview contained several passages criticising A.V., the then mayor of Novocherkassk, 

and his entourage. In particular, it quoted N.K. as stating: 

“... 

[N.K.]: – ... We will not forgive the moral suffering and material damage that he [A.V.] has inflicted 

on the Cossacks and on the entire town. A.V.’s entourage, his family members, have 

misappropriated numerous real-estate properties in Novocherkassk. The rest of what is left is 

being sold to people from out of town, including to those belonging to ethic groups native to the 

North Caucasus. 

We prepared a number of documents [for submission] to the Prosecutor General’s Office, the 

Russian President, petitions to mass-media and the Internet [outlets]. Now we have additional 

information concerning facts of corruption and unlawful actions. On the basis of this information 

we have prepared the materials and, I think, we will submit them to the Deputy Prosecutor of the 

Southern Federal Circuit. This petition has been signed by more than 250 persons – all of whom 

are respected citizens of Novocherkassk. 

[The applicant]: – Could you share this information with our newspaper? What kind of 

information is it? 

[N.K.] – Yes. For example, the privatisation of the Consumer Service Centre was carried out with 

obvious violations [of the law]. Piece by piece the ‘Klyuch’ agency sold the ‘Pobeda’ cinema for 

offices and shops, even though this cinema had been municipal property that had not been put up 

for auction. The privatisation of the municipal part of the ‘Yuzhnaya’ hotel was carried out with 

violations: in our opinion, the auction had been botched on purpose. As a result, the lot was put up 

for public bidding, which in our town means that no one other than the intended buyer would be 

able to purchase it. Six hundred square metres of the ‘Yuzhnaya’ hotel were sold at dumping price 

and then re-sold for almost ten times more than that. The [municipal] budget lost, in the estimation 

of specialists, about one million U.S. dollars. 

There are numerous breaches [of the law] concerning plots of land. The land next to houses nos. 

97-101 Baklanovskiy Lane was allocated, without an auction, for the construction of a commercial 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

centre commissioned, through intermediaries, by a high-ranking representative of the 

Novocherkassk town administration. The preparation of the land [for construction], the re-run of 

the utility lines were done at the town’s expense. The misuse of the budget funds is obvious. 

Also, two plots of land designated for construction in the town centre (Baklanovskiy and 

Krivopustenko Lanes) were sold at laughable prices and without any bidding ...[1] 

... 

[The applicant]: – Is that to say that it is obvious that the budget is suffering as a result of such 

actions on the part of public officials? 

[N.K.] – Absolutely right. There is not enough money in the budget. Where does it go? This has to 

be examined. We are going to write to the control and audit commissions so they come over and 

check where our taxes go. ...” 

Defamation proceedings 

9.  On 3 April 2007 A.V. brought defamation proceedings against the applicant, the newspaper’s 

editorial board and N.K. He demanded that certain statements contained in the interview of 29 

March 2007 (underlined in paragraph 8 above) be recognised as untruthful and tarnishing his 

honour and reputation, and that each respondent pay him 100,000 Russian roubles (RUB) 

(approximately 2,880 euros (EUR)) in compensation for non-pecuniary damage. In addition, he 

demanded that the newspaper publish a retraction of the impugned statements. 

10.  On 15 August 2007 the Novocherkassk Town Court (“the Town Court”) granted A.V.’s claims 

in part. It held, in particular: 

“The court undoubtedly agrees with the respondents’ assertions concerning the role of the press in 

a democratic society, its duty to inform the readers on all matters of public interest, freedom of 

expression and journalistic freedom. 

However, when exercising such freedom the press may not overstep the set boundaries regarding 

respect for the reputation and rights of others. ...” 

11.  The Town Court found that the impugned statement “[w]e will not forgive the moral suffering 

and material damage that he [A.V.] has inflicted on the Cossacks and on the entire town” 

amounted to a value judgment and thus was not actionable. It further found that the following 

statement had not been directly connected to the claimant and refused to grant the claims for its 

retraction: 

“... the privatisation of the Consumer Service Centre was carried out with obvious violations [of 

the law]. Piece by piece the ‘Klyuch’ agency sold the ‘Pobeda’ cinema for offices and shops even 

though this cinema had been municipal property that had not been put up for auction. The 

privatisation of the municipal part of the ‘Yuzhnaya’ hotel was carried out with violations: in our 

opinion, the auction had been botched on purpose. As a result, the lot was put up for public 

bidding, which in our town means that no one other than the intended buyer would be able to 

purchase it.” 

https://hudoc.echr.coe.int/eng#_ftn1


www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

12.  The Town Court also found that the statement “[t]he rest of what is left is being sold to people 

from out of town, including to those belonging to ethic groups native to the North Caucasus” did 

not tarnish A.V.’s reputation. 

13.  However, the Town Court considered that the following statements had tarnished the 

claimant’s honour and dignity because they had accused him of committing unlawful acts: 

[1]  “A.V.’s entourage, his family members, have misappropriated numerous real-estate properties 

in Novocherkassk”; and 

[2]  “[t]here are numerous breaches [of the law] concerning plots of land. The land next to houses 

nos. 97-101 Baklanovskiy Lane was allocated, without an auction, for the construction of a 

commercial centre commissioned, through intermediaries, by a high-ranking representative of the 

Novocherkassk town administration. The preparation of the land [for construction], the re-run of 

the utility lines, were done at the town’s expense. The misuse of the budget funds is obvious. Also, 

two plots of land designated for construction in the town centre (Baklanovskiy and Krivopustenko 

Lanes) were sold at laughable prices and without any bidding ...” 

14.  The Town Court rejected the respondents’ argument that the two statements had not 

concerned A.V. personally. As regards the first statement, it observed that “the claimant identifies 

himself with his family, these people are close to him, and he is insulted by statements about 

them” and that “an indication that the mayor’s family ‘misappropriated numerous real-estate 

properties’ has certain connotations and points to an unlawful method of acquiring real-estate 

property”. As regards the second statement, the Town Court found that allegations of unlawful 

allocation of plots of land had tarnished A.V.’s honour and reputation because questions of land 

allocation fell within the competence of mayors. It noted, in particular, the following: 

“... The respondents did not furnish the court with evidence confirming the truthfulness of the 

disseminated information which the court has regarded as tarnishing [the claimant’s honour]. ... 

The court cannot agree with the respondents’ argument that they should be relieved of the burden 

of proof as regards the truthfulness of the disseminated statements and of liability, because in this 

case that would create an opportunity to disseminate untruthful tarnishing statements, which is 

not allowed by law. ... 

When deciding on the amount of compensation for non-pecuniary damage, the court takes into 

account ... that the claimant is a renowned person in the town, that the information concerning him 

is of great interest to a wide range of people, and that any written statements made publicly and 

aimed at him may have a considerable impact on his reputation. ...” 

15.  The Town Court awarded the claimant RUB 5,000 (approximately EUR 144) in respect of non-

pecuniary damage, to be paid by the newspaper’s editorial board, and RUB 3,000 (approximately 

EUR 86) to be paid by the applicant and N.K., respectively. 

16.  The applicant appealed against the judgment to the Rostov Regional Court (“the Regional 

Court”). She submitted that the Town Court had failed to apply the standards regarding freedom 

of the press developed by the Court, that the impugned article had covered a matter of public 

interest, namely, corruption in the Novocherkassk town administration, that the newspaper’s 

editorial board and herself as a journalist had disseminated opinions of a third party, and could 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

not be held liable for doing so. The applicant also requested that the Regional Court include in the 

case file a letter from the Novocherkassk town prosecutor’s office of 17 October 2007 as evidence to 

demonstrate that the town administration had breached the law when allocating the plots of land 

mentioned in the interview (see paragraph 23 below). 

17.  On 19 November 2007 the Regional Court upheld the District Court’s judgment in full. It 

reasoned that the respondents had not furnished evidence to prove the truthfulness of the 

statements “regarding misappropriation of real property in Novocherkassk and breaches of the 

rules on selling plots of land that tarnish the claimant’s honour and dignity because they accuse 

him of having committed unlawful acts.” It further observed that “under the law in force, 

publication of an interview is not listed as grounds for absolving [members of the press] from 

liability [for defamation].” The Regional Court’s judgment further read, in so far as relevant: 

“... In the present case, what the newspaper published was not a value judgment but untrue facts 

regarding the claimant that were presented in an insulting manner and tarnished his honour, 

dignity and business reputation as a public official ... 

... The respondents failed to provide evidence of the unlawfulness of the claimant’s actions aimed 

at embezzlement of State property and misuse of budgetary funds. The appeal panel has dismissed 

Ms Nadtoka’s application to include the letter from the Novocherkassk town prosecutor’s office of 

17 October 2007 in the case file [because] it does not prove the unlawfulness of the claimant’s 

actions either. ...” 

Enforcement proceedings 

18.  According to the applicant, the newspaper’s editorial board and she herself paid the awards 

due to A.V. in accordance with the judgment of 15 August 2007 at the same time, in autumn 2009. 

In the applicant’s submission, a withdrawal order for RUB 7,000 issued by the Novocherkassk 

bailiffs service confirmed that the payment of the award had been made by the newspaper’s 

editorial board in accordance with the judgment of 15 August 2007, together with the 

compensation for non-pecuniary damage awarded to A.V. in two earlier judgments. The applicant 

herself had paid the award due to A.V. in cash, which was noted in a document issued by the 

Novocherkassk bailiffs service. The document in question had been lost. 

19.  According to the Government, A.V. did not submit a writ of execution issued in respect of the 

applicant on the basis of the judgment of 15 August 2007 to the bailiffs service for enforcement. On 

8 September 2009 a bailiff of the Novocherkassk bailiffs service ordered the withdrawal of RUB 

7,000 from the bank account of the newspaper’s editorial board in enforcement of the two 

judgments in A.V.’s favour delivered by the Town Court on 3 and 23 June 2004, respectively. 

20.  The case file before the Court contains a scarcely legible copy of the document of 8 September 

2009 issued by the Novocherkassk bailiffs service ordering the withdrawal of RUB 7,000 from the 

bank account of the newspaper’s editorial board. It is not clear from the document which judgment 

served as a basis for such withdrawal. 

Information obtained by the applicant from the prosecutor’s office 

21.  On 4 April 2003 the applicant received a reply to her request for information from the 

prosecutor’s office of the Rostov Region. The letter contained the following information: 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

“Your collective petition concerning breaches of the law by the Novocherkassk town 

administration has been examined by the regional prosecutor’s office. As a result of our inquiry 

the following has been established: 

On 14 December 2001 ... an auction for the privatisation of non-residential premises in 

Moskovskaya Street took place; the auction was won by ‘Sfera Plus Ltd’ owned by the wife and a 

son-in-law of the mayor of Novocherkassk. ... 

... the privatisation of the non-residential premises in Aleksandrovskaya Street was also conducted 

with breaches. The property was purchased by ... the deputy mayor of Novocherkassk. ... 

As a result of the inquiry, the prosecutor’s office requested that the mayor of Novocherkassk 

eliminate the breaches of the federal laws on privatisation. ... 

As regards breaches of the law on the use of land committed by the town administration of 

Novocherkassk, the prosecutor’s office of the Rostov Region has already demanded that the 

administration of Novocherkassk take measures to eliminate them. ...” 

22.  On 3 April 2007 the applicant received a letter from the Novocherkassk town prosecutor’s 

office, which included the following: 

“... In 2006-07 the prosecutor’s office conducted an inquiry into compliance with the legislation on 

... the distribution of land for construction purposes, its use and construction work. ... 

The inquiry established that ... a number of violations of the relevant legislation by officials of the 

Novocherkassk town administration had taken place during the sale of the land ..., issuance of 

construction permits and ... the construction work. 

In connection with the above, the prosecutor’s office demanded that the mayor of Novocherkassk 

eliminate the breaches. However, no measures have been taken by the administration. ...” 

23.  On 17 October 2007 the applicant received a letter from the Novocherkassk town prosecutor’s 

office, which included the following information: 

“... in 2006 the prosecutor’s office conducted an inquiry, as a result of which it was established that 

... the construction permit [for construction of the commercial centre in Baklanovskiy Lane] had 

been issued without the required endorsement of the Ministry of Culture of the Rostov Region ... 

and without an expert environmental assessment ... 

... 

Therefore the officials of the Novocherkassk town administration... had allowed for a range of 

unlawful actions that led to the sale of the land in Krivopustenko Lane at an understated price and 

resulted in arrears in the town’s budget ...” 

RELEVANT DOMESTIC LAW AND PRACTICE 

24.  The relevant domestic law and practice have been summarised in Novaya Gazeta and Milashina 

v. Russia (no. 45083/06, §§ 35-38, 3 October 2017). 

THE LAW 

ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2245083/06%22]}


www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

25.  The applicant complained that the judgments of the domestic courts had unduly restricted her 

right to freedom of expression guaranteed by Article 10 of the Convention, which reads as follows: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include freedom to hold 

opinions and to receive and impart information and ideas without interference by public authority 

and regardless of frontiers. ... 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, may be subject 

to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are prescribed by law and are necessary 

in a democratic society, in the interests of national security, territorial integrity or public safety, for 

the prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals, for the protection of the 

reputation or rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 

or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

The parties’ submissions 

The Government 

26.  The Government contested the applicant’s argument. They submitted that “the right to impart 

information is not unconditional” and could be subject to restrictions, in particular with a view to 

protecting the reputation of others. 

27.  The Government acknowledged that there had been an interference with the applicant’s right 

to freedom of expression. They insisted, however, that the interference in question had been 

lawful, necessary in a democratic society and proportionate to the legitimate aim of protecting 

A.V.’s reputation. 

28.  The Town Court had distinguished the statements of fact contained in the contested article 

from the applicant’s value judgments in compliance with the Convention standards and had only 

found the applicant liable for the statements of fact unsupported by evidence. 

29.  A.V. as the then mayor of Novocherkassk had been a civil servant and, accordingly, should 

have enjoyed public confidence in conditions that were free of undue perturbation, and had had a 

right to be protected from offensive and abusive verbal attacks when on duty. He had been “an 

important political figure” and the applicant should have acted in good faith in accordance with 

the tenets of responsible journalism. However, the impugned statements had not been “accurate 

and reliable” as they had not had an “accurate factual basis”. 

30.  The applicant and the other respondents had failed to prove the truthfulness of the 

disseminated information, whereas the claimant, on the other hand, had proved that the impugned 

statements had been disseminated. 

31.  The domestic courts had awarded a relatively modest amount of compensation to be paid by 

the applicant. Moreover, A.V. had not initiated enforcement proceedings, and the judgment of 15 

August 2007 had remained unenforced for the first three years after its entry into force on 

19 November 2007. After the lapse of three years, A.V. had lost the right to demand enforcement of 

the judgment. Accordingly, the applicant had not incurred any pecuniary losses following the 

defamation proceedings. 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

32.  The fact that the contested statements had emanated from N.K., not the applicant, had not 

absolved her as a journalist or the newspaper’s editor-in-chief of responsibility. 

33.  The statements had contained a negative assessment of A.V.’s activities as a public official and 

comments regarding his family members. Accordingly, the applicant had overstepped the limits of 

acceptable criticism and thus could not be regarded as a victim of a violation of Article 10 of the 

Convention. The Government invited the Court to dismiss her complaint as manifestly ill-founded. 

 The applicant 

34.  The applicant maintained her complaint. She agreed with the Government that the interference 

with her right to freedom of expression had been “prescribed by law” and pursued a legitimate 

aim of protecting the reputation of others. However, in her view, it had not been “necessary in a 

democratic society” for the following reasons. 

35.  The Town Court had failed to perform a balancing exercise weighing the interests of protection 

of A.V.’s reputation against the applicant’s journalistic freedom in the context of reporting on a 

matter of public interest, that is, alleged corruption of the mayor’s office. It had failed to take into 

account A.V.’s position as a mayor, that is, an elected public official accountable before his 

constituency, the applicant’s position as a journalist, the fact that the subject matter of the 

impugned article had been of great interest to the public, or the fact that the impugned statements 

had been a part of N.K.’s interview. 

36.  A.V. had not been named in two of the statements but the domestic courts had nevertheless 

found that those statements had tarnished his honour and reputation. Those statements had had 

sufficient factual basis as confirmed by the letter of the prosecutor’s office of the Rostov Region of 

4 April 2003. 

37.  The Regional Court had not thoroughly analysed the impugned statements, but had merely 

stated that the evidence submitted by the respondents had not contained information regarding 

A.V.’s actions. However, the statements themselves had concerned A.V.’s relatives or had been of 

an impersonal nature. 

38.  The applicant had paid A.V. the amount awarded by the Town Court on an unspecified date in 

autumn 2009. 

39.  The applicant concluded that the impugned article had covered an important matter of public 

interest and had had a sufficient factual basis, and that both N.K., who had given the interview, 

and she herself in writing it down, had acted in good faith. She invited the Court to find a violation 

of Article 10 of the Convention. 

The Court’s assessment 

Admissibility 

40.  The Court notes that this complaint is not manifestly ill-founded within the meaning of 

Article 35 § 3 (a) of the Convention. It further notes that it is not inadmissible on any other 

grounds. It must therefore be declared admissible. 

Merits 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

41.  The Court notes that it is common ground between the parties that the Town Court’s judgment 

of 15 August 2007, as upheld by the Regional Court on 19 November 2007 (see 

paragraphs 10 and 17 above), constituted an interference with the applicant’s right to freedom of 

expression guaranteed by Article 10 § 1 of the Convention. The Court is further satisfied that the 

interference in question was “prescribed by law”, notably Article 152 of the Civil Code, and 

“pursued a legitimate aim”, that is “the protection of the reputation or rights of others”, within the 

meaning of Article 10 § 2 of the Convention. It remains to be examined whether the interference 

was “necessary in a democratic society”; this requires the Court to ascertain whether it was 

proportionate to the legitimate aim pursued and whether the grounds given by the domestic 

courts were relevant and sufficient (see Morice v. France [GC], no. 29369/10, § 144, ECHR 2015). The 

Court further notes that the interference must be seen in the context of the essential role of a free 

press in ensuring the proper functioning of a democratic society (see, among many other 

authorities, Lindon, Otchakovsky-Laurens and July v. France [GC], nos. 21279/02 and 36448/02, § 62, 

ECHR 2007-IV). 

42.  The Court will examine the issue of whether the interference was “necessary in a democratic 

society” in the light of the relevant principles developed in its case-law that were summarised, in 

particular, in Novaya Gazeta and Milashina (cited above, §§ 55-57). 

43.  The Court further reiterates that, when examining whether there is a need for an interference 

with freedom of expression in a democratic society in the interests of the “protection of the 

reputation or rights of others”, it may be required to ascertain whether the domestic authorities 

struck a fair balance when protecting two values guaranteed by the Convention which may come 

into conflict with each other in certain cases, namely on the one hand freedom of expression 

protected by Article 10, and on the other the right to respect for private life enshrined in Article 8 

(see, with further references, Axel Springer AG v. Germany [GC], no. 39954/08, § 84, 7 February 

2012). Furthermore, when analysing an interference with the right to freedom of expression, the 

Court must, inter alia, determine whether the reasons adduced by the national authorities to justify 

it were relevant and sufficient. In doing so, the Court has to satisfy itself that these authorities 

applied standards which were in conformity with the principles embodied in Article 10 and relied 

on an acceptable assessment of the relevant facts (see Perinçek v. Switzerland [GC], no. 27510/08, 

§ 196, ECHR 2015 (extracts)). 

44.  The Court has already found a violation of Article 10 of the Convention in a number of cases 

against Russia owing to the domestic courts’ failure to apply standards in conformity with the 

standards of its case-law concerning freedom of the press (see, among others, OOO Ivpress and 

Others v. Russia, nos. 33501/04 and 3 others, § 79, 22 January 2013; Terentyev v. Russia, no. 25147/09, 

§§ 22-24, 26 January 2017; OOO Izdatelskiy Tsentr Kvartirnyy Ryad v. Russia, no. 39748/05, § 46, 25 

April 2017; and Cheltsova v. Russia, no. 44294/06, § 100, 13 June 2017). It now has to satisfy itself that 

the relevant Convention standards were applied in the proceedings against the applicant. 

45.  The Court welcomes the fact that the Town Court drew a distinction between a statement of 

fact and a value judgment in respect of one of the impugned statements. It also dismissed the 

claims regarding a statement that, in its view, did not concern A.V. personally, and a statement 

that it perceived as neutral (see paragraphs 11 and 12 above). 

https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2229369/10%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2221279/02%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2236448/02%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2239954/08%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2227510/08%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2233501/04%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2225147/09%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2239748/05%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2244294/06%22]}


www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

46.  Nevertheless, while acknowledging the importance of freedom of the press (see 

paragraph 10 above), the Town Court emphasised that A.V. had been “a renowned person in the 

town”. By virtue of his position as a mayor, the claimant was accorded a higher degree of 

protection of his reputation. The Town Court regarded statements concerning A.V.’s family and 

impersonal statements concerning the allocation of plots of land in Novocherkassk as grounds for 

successful defamation claims because the claimant “identified himself with his family” and held 

the office of mayor (see paragraph 14 above). It appears to have acted on the assumption that the 

claimant’s interest in protecting his reputation prevailed over the respondents’ interest in 

disseminating the impugned information. Thus it did not strike a fair balance when protecting the 

two competing values guaranteed by the Convention (see, among many other authorities, Bédat 

v. Switzerland [GC], no. 56925/08, § 74, 29 March 2016, and Nadtoka v. Russia, no. 38010/05, § 47, 31 

May 2016). Nor did the Town Court acknowledge that the limits of acceptable criticism were wider 

as regards a politician as such than as regards a private individual (see, with further 

references, Lindon, Otchakovsky-Laurens and July, cited above, § 46) or consider the subject matter of 

the impugned article, namely allegations of corruption of the mayor’s office, even though there is 

little scope under Article 10 § 2 of the Convention for restrictions on debate on questions of public 

interest (see, with further references, Fedchenko v. Russia (no. 3), no. 7972/09, § 64, 2 October 2018). 

47.  The Regional Court endorsed the Town Court’s approach (see paragraph 17 above). In doing 

so, it refused to admit to the case file the letter of 17 October 2007, which the applicant had sought 

to use as evidence in substantiation of the impugned statements (see paragraph 23 above). 

48.  The Court finds it particularly salient that the domestic courts did not consider whether the 

applicant as a journalist had acted in good faith in order to provide accurate and reliable 

information in accordance with the tenets of responsible journalism (see Pentikäinen 

v. Finland [GC], no. 11882/10, § 90, ECHR 2015). It observes in this connection that none of the 

impugned statements was an expression of the applicant’s own thoughts, but part of N.K.’s 

interview. The Court has already had occasion to state that punishing a journalist for assisting in 

the dissemination of statements made by another person in an interview would seriously hamper 

the contribution of the press to discussion of matters of public interest and should not be 

contemplated unless there are particularly strong reasons for doing so (see, with further 

references, Couderc and Hachette Filipacchi Associés v. France [GC], no. 40454/07, § 142, ECHR 2015 

(extracts)). A general requirement for journalists systematically and formally to distance 

themselves from the content of a quotation that might insult or provoke others or damage their 

reputation is not reconcilable with the press’s role of providing information on current events, 

opinions and ideas (see Thoma v. Luxembourg, no. 38432/97, § 64, ECHR 2001-III). However, the 

domestic courts dealing with A.V.’s defamation claims paid no heed to the fact that the statements 

had not emanated from the applicant but had been clearly identified as someone else’s 

(see Godlevskiy v. Russia, no. 14888/03, § 45, 23 October 2008). 

49.  The Town Court and the Regional Court both failed to acknowledge that the applicant had 

recorded and accurately represented the words of a third party that had not been devoid of a 

factual basis, having acted in good faith to provide “reliable and precise” information in 

accordance with the ethics of journalism. In the Court’s view, the fact that the domestic courts did 

not provide “particularly strong reasons” for an interference that seriously hampered a 

contribution by the press to a discussion of matters of public interest (see Couderc and Hachette 

https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2256925/08%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2238010/05%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%227972/09%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2211882/10%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2240454/07%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2238432/97%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2214888/03%22]}


www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

Filipacchi Associés, cited above, § 142) is sufficient to conclude that they examined A.V.’s 

defamation claims against the applicant by applying standards which were not in conformity with 

the principles embodied in Article 10 of the Convention (see Cheltsova, cited above, § 92). 

50.  The Court is mindful of the fundamentally subsidiary role of the Convention system 

(see Dubská and Krejzová v. the Czech Republic [GC], nos. 28859/11 and 28473/12, § 175, ECHR 

2016). Indeed, if the balancing exercise had been carried out by the national authorities in 

conformity with the criteria laid down in the Court’s case-law, the Court would require strong 

reasons to substitute its view for theirs (see Perinçek, cited above, § 198). However, in the absence 

of such a balancing exercise at national level, it is not incumbent on the Court to perform a full 

proportionality analysis. Faced with the domestic courts’ failure to provide relevant and sufficient 

reasons to justify the interference in question, the Court finds that they cannot be said to have 

“applied standards which were in conformity with the principles embodied in Article 10 of the 

Convention” or to have “based themselves on an acceptable assessment of the relevant facts” (see, 

with further references, Terentyev, cited above, § 24). The Court concludes that the interference 

with the applicant’s right to freedom of expression was not “necessary in a democratic society”. 

51.  Accordingly, there has been a violation of Article 10 of the Convention. 

OTHER ALLEGED VIOLATIONS OF THE CONVENTION 

52.  Lastly, the applicant complained under Article 6 of the Convention of the overall unfairness of 

the defamation proceedings and under Article 13 of the Convention of the lack of effective 

domestic remedies against the alleged violations. 

53.  Having regard to all the material in its possession and in so far as it falls within its competence, 

the Court finds that there is no appearance of a violation of the rights and freedoms set out in the 

Convention or its Protocols. It follows that this part of the application must be rejected as being 

manifestly ill-founded, pursuant to Article 35 §§ 3 (a) and 4 of the Convention. 

APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

54.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols thereto, and if 

the internal law of the High Contracting Party concerned allows only partial reparation to be 

made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to the injured party.” 

Damage 

55.  The applicant claimed 3,000 euros (EUR) in respect of non-pecuniary damage. 

56.  The Government considered this claim ill-founded in the absence of a violation of Article 10 of 

the Convention. They suggested that, should the Court find a violation of this provision, a lower 

amount or a finding of a violation would suffice as just satisfaction. 

57.  The Court finds it appropriate to award the applicant the amount claimed in respect of non-

pecuniary damage. 

Costs and expenses 

https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2228859/11%22]}
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2228473/12%22]}


www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

58.  The applicant claimed EUR 1,325 in legal fees for the costs and expenses incurred before the 

Court. She submitted an itemised schedule of her representative’s fees at an hourly rate of EUR 50. 

59.  In addition, the applicant claimed 3,912.45 Russian roubles (RUB) in compensation for the 

amount paid, in accordance with the judgment of 15 August 2007, to A.V. in September 2009 (RUB 

3,000) adjusted for inflation in November 2013. 

60.  The Government insisted that the applicant had not made any payment in execution of the 

judgment of 15 August 2007 and thus could not claim compensation of RUB 3,000 (or RUB 

3,912.45). As for the legal fees, they regarded the amount claimed as excessive. 

61.  Regard being had to the documents in its possession and to its case-law, the Court considers it 

reasonable to award the sum of EUR 850 for the proceedings before the Court. However, in the 

absence of any proof of payment of RUB 3,000 by the applicant to A.V. in execution of the 

judgment of 15 August 2007 (see paragraphs 18-19 above), the Court dismisses the remainder of 

the applicant’s claims submitted under the head of costs and expenses. 

Default interest 

62.  The Court considers it appropriate that the default interest rate should be based on the 

marginal lending rate of the European Central Bank, to which should be added three percentage 

points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY, 

Declares the complaint concerning applicant’s right to freedom of expression admissible and the 

remainder of the application inadmissible; 

Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention; 

Holds 

(a)  that the respondent State is to pay the applicant, within three months from the date on which 

the judgment becomes final in accordance with Article 44 § 2 of the Convention, the following 

amounts, to be converted into the currency of the respondent State at the rate applicable at the date 

of settlement: 

(i)        EUR 3,000 (three thousand euros), plus any tax that may be chargeable, in respect of non-

pecuniary damage; 

(ii)      EUR 850 (eight hundred and fifty euros), plus any tax that may be chargeable to the 

applicant, in respect of costs and expenses; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until settlement, simple interest 

shall be payable on the above amounts at a rate equal to the marginal lending rate of the European 

Central Bank during the default period, plus three percentage points; 

Dismisses the remainder of the applicant’s claim for just satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 8 October 2019, pursuant to Rule 77 §§ 2 and 3 of the 

Rules of Court. 



www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

Stephen Phillips Vincent A. De Gaetano 

RegistrarPresident 

  

In accordance with Article 45 § 2 of the Convention and Rule 74 § 2 of the Rules of Court, the 

separate opinion of Judges Elósegui and Serghides is annexed to this judgment. 

V.D.G. 

J.S.P. 

 

 

JOINT CONCURRING OPINION OF 

JUDGES ELÓSEGUI AND SERGHIDES 

1.  In brief, the facts of the case were as follows: the applicant in the present case was a journalist 

and the editor-in-chief of a local newspaper. She was found liable in civil proceedings for 

defamation; those proceedings were instituted by the mayor of a town following the publication in 

that newspaper of an interview with a third person. The domestic authorities did not take into 

account the fact that the impugned statements had emanated from the third person, nor did they 

balance the interests of protecting the mayor’s reputation against the freedom of the press. The 

applicant complained, inter alia, that the judgments of the domestic courts had unduly restricted 

her right to freedom of expression under Article 10 of the Convention. The Court found that there 

had been a violation of Article 10 and awarded the applicant, in addition to her costs, the sum of 

3,000 euros (EUR) in respect of non-pecuniary damage. 

  

2.  We are in agreement with the conclusion of the judgment, namely that there has been a 

violation of Article 10 of the Convention. The need for our concurring opinion will become 

apparent from what follows. 

  

3.  Both the principle of subsidiarity and the principle of proportionality are fundamental 

Convention principles (see, inter alia, point 11 of the Brighton Declaration of 2012, points 4, 10, 13, 

28, 31 of the Copenhagen Declaration of 2012 and the Brussels Declaration of 2015 (in passim)), 

which complement each other, and the Court must apply them both without subordinating the 

one to the other. This can be seen also from the following passage, from § 196 (iii) of Perinçek v. 

Switzerland, [GC], 27510/08, 15 October 2015, ECHR 2015: 

“The Court’s task is not to take the place of the competent national authorities but to review the 

decisions that they made under Article 10. This does not mean that the Court’s supervision is 

limited to ascertaining whether these authorities exercised their discretion reasonably, carefully 

and in good faith. The Court must rather examine the interference in the light of the case as a 

whole and determine whether it was proportionate to the legitimate aim pursued and whether the 

reasons adduced by the national authorities to justify it were relevant and sufficient. In doing so, 

the Court has to satisfy itself that these authorities applied standards which were in conformity 

https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22appno%22:[%2227510/08%22]}


www.dirittifondamentali.it (ISSN 2240-9823) 
 

with the principles embodied in Article 10 and relied on an acceptable assessment of the relevant 

facts.” 

4.  It is stated in paragraph 50 of the present judgment that “it is not incumbent on the Court to 

perform a full proportionality analysis” (emphasis added) in the absence of a balancing test carried 

out at national level in conformity with the criteria laid down in the Court’s case-law. 

  

5.  It appears that the phrase “full proportionality analysis” has never before been used by the 

Court in its case-law. The adjective “full” used in paragraph 50 of the present judgment is the 

opposite of the adjective “partial”, and it implies, as it is used in the judgment, that the Court 

sometimes proceeds to perform a partial proportionality analysis. 

  

6.  In our view, however, the proportionality test by its very nature can never be partial. It is a 

process involving different steps or phases, which can either be fulfilled or not fulfilled. The 

domestic courts must always fulfill the proportionality test, as the Court itself must do. There is no 

exception. It is not enough for the Court to declare a violation or to state that the domestic courts 

have not provided relevant and sufficient reasons, because in order to perform this evaluation and 

reach a conclusion, the Court must first carry out its own analysis and interpretation of what the 

domestic courts have already done and also conduct the proportionality test. The principle of 

proportionality is an indispensable tool for interpreting and applying the Convention provisions. 

  

7.  In this concrete case, after having conducted our own proportionality test with regard to the 

two competing rights, we both arrive at the same conclusion as the judgment. 

  

 

[1].  Underlining added (see paragraph 9 below) 

 

https://hudoc.echr.coe.int/eng#_ftnref1

